0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Krævende kunstværker: »Pludselig kan vi se os selv og vores nærmeste sørge, lide og dø. Det er her, det gør ondt«

Tag en ven med under armen, når du skal se Marie Kølbæk Iversens værker på Gether Contemporary. Udstillingen hedder bare ’Når’, men værkerne kræver lidt mere af sine gæster.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 David Stjernholm
Foto: David Stjernholm

Marie Kalbæk Iversen bytter om på svanernes farver og trækker tråde mellem Damhussøen i København og Sao Paulo i Brasilien, historien og fremtiden, det sete og det, vores øjne ikke kan registrere.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

At kunst bedst ses i virkeligheden, giver næsten sig selv, men nogle gange er det tilfældet af andre grunde end de helt indlysende. Sådan er det med Marie Kølbæk Iversens udstilling ’Når’, som sikkert ville have været en fin oplevelse under alle omstændigheder. Men da jeg var forbi Gether Contemporary, var kunstneren selv til stede, og vores samtale tilføjede ærlig talt ikke så få lag til værkerne.

Det er egentlig ikke, fordi der ikke er noget at se på. Men det hjælper gevaldigt at få påpeget, at en af de døde mænd, som Marie Kølbæk Iversen hurtigt har skitseret op, er hentet i Goyas berømte maleri ’El tres de mayo de 1808 en Madrid’. Goyas skildring af krigens rædsler er skelsættende og indvarsler på mange måder det moderne maleri, både i kraft af malemåden og motivet, hvor vi ser Napoleons soldater massakrere civile madrilenere.

Marie Kølbæk Iversens seks værker i serien ’Hvide ravne’ handler alle om døden som følge af krig, og det viser sig, at hun havde ualmindelig svært ved at tegne disse motiver. For selv om de er hentet i andre kunstneres malerier, følte hun, at der var tale om en krænkelse af den døde.

Den slags betragtninger er spændende, synes jeg. Og jeg svarede, at man også kunne se sådan på det, at deres død ikke har været helt forgæves, når nu vi stadig tænker på den og græmmes over krigens gru.

Kølbæk Iversens ferme optegninger af de dødes omrids er udført på papir, der lyser op under uv-lys. Her er altså tale om et spektrum, der ligger uden for vores normale fatteevne, men som selv i almindeligt lys og set med vores begrænsede øjne er i særprægede farver.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter