0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Det skriger jo til himlen«: Museum møder massiv kritik for Shell-sponsorat til klimaudstilling

Det engelske Science Museum i London er kommet i strid modvind efter et sponsorat fra olievirksomheden Shell til en udstilling om CO2-reducering. »Det skriger jo til himlen«, siger Greenpeace. Museet selv og Shell afviser kritikken.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Annika Byrde
Foto: Annika Byrde

 

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den populære turistattraktion Science Museum i London møder heftig kritik i forbindelse med sin nye udstilling om CO2-reducerende teknologier. Den er nemlig sponsoreret af oliegiganten Shell, der bygger sin forretning på fossile brændsler og i 2019 omsatte for godt 2.000 milliarder kroner.

»Ved at tillade Shell at sponsorere denne udstilling hjælper London Science Museum virksomheden med dens kyniske greenwashing og giver dermed en farlig legitimitet til Shells overvurderede fantasier og påstande om at ville være CO2-neutrale«, lyder det blandt andet fra Jess Worth, der er meddirektør i organisationen Culture Onstain, som netop arbejder mod gas- olievirksomheders sponsorater af kulturlivet, til kulturmediet Hyperallergic.

Hos London Science Museum, der med udstillingen skriver sig ind i en længere række af britiske kulturinstitutioner, der har fået kritik for oliesponsorater, afviser man kritikken.

Ian Blatchford, der som direktør for The Science Museum Group har ansvaret for museet, siger til Hyperallergic, at museet er »transparent omkring sit langvarige forhold til et begrænset antal energivirksomheder«, og samtidig, at museet »i alle sådanne partnerskaber har fuld redaktionel kontrol«.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere