0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Han er virkelig god til at være meget, meget enkel – og hans akkorder er bare de bedste«

På trods af 500 års kulturel og sproglig afstand rammer Josquin des Prez’ musik lytteren helt rent. Dirigent Peter Phillips har beskæftiget sig med renæssancekomponistens musik i snart 50 år, og han gav forud for hyldestkoncerten torsdag sit bud på, hvorfor komponisten stadig er relevant i dag.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Rosenauer
Foto: Martin Rosenauer
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I en tid, hvor man taler om, at man skal kunne identificere sig med afsenderen på et kunstværk for virkelig at forstå, hvad det handler om, er det svært at forestille sig, at renæssancemusik kan sige nogen noget som helst i dag. Musik med 500 år på bagen til latinske tekster – skabt til katolske gudstjenester – i et fremmedartet tonesprog.

Men det kan musikken sagtens, og hvis man skulle være i tvivl, kan man tune ind på en af koncerterne i øjeblikket, hvor Copenhagen Renaissance Music Festival løber af stablen rundt om i de københavnske kirker.