Fem øjeblikke, fanget af danske fotografer i 2022, konkurrerer om at blive Årets Pressefoto.
Redningsfolk på vej ind i Field’s for at hente sårede.
En ukrainsk bedstefar genforenes med sin familie i et kram på den anden side af den polske grænse.
En mor fra Odesa sidder på en bænk med sin syvårige datter sovende i skødet og venter på at kunne komme videre.
To indsatte misbrugere indespærret i et afghansk narkotikafængsel fremviser deres udmagrede kroppe.
Og øjeblikket, hvor en kvinde taler i mobiltelefon efter at have gemt sig i Field’s under skyderiet.
De fem øjeblikke er taget af pressefotograferne Anthon Unger, freelance, Asger Ladefoged for Berlingske, Jacob Ehrbahn for Politiken, Mads Nissen for Politiken og freelance fotograf Ólafur Steinar Rye Gestsson.
Kun én vinder
Fotografierne er udvalgt af en jury på vegne af Pressefotografforbundet, der står bag prisen og i år har valgt at fremhæve fem kandidater, inden vinderen hædres.
»Hvert år er der fantastiske billeder fra vigtige historier, som er med i opløbet om den fineste titel inden for dansk pressefotografi, og det er de skiftende juryers opgave at vælge netop dét fotografi, der løber med den store præmie og det meste af opmærksomheden«, skriver forbundet i en pressemeddelelse.
»I år blev dommerne bedt om at pege på de fem billeder, som de mener, er værdige kandidater. Alle fem billeder var med helt fremme ved målstregen i den sidste udvælgelse. Alligevel var dommerne ikke i tvivl, da de valgte vinderen, for de testede vinderbilledet op mod de fire andre ét ad gangen og holdt fast ved deres første favorit«.
Hvem vinderen er afsløres fredag 3. marts i Den Sorte Diamant i København.
fortsæt med at læse







