0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Glittet papir til alle

Kioskhylderne er fulde af nye, danske magasiner. Med danskernes forbrugsfest og magasinbranchens gode økonomi er der blevet råd til flere eksperimenter. Og mændene er den nye, store målgruppe. De skal læse om køkkengrej, mode og populærhistorie.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

BLADKRIG. Kampen om pladsen på hylderne er blevet større. I InterKiosk på Hovedbanegården i København er der plads til 2.500 blade. Foto: Finn Frandsen

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der var engang - for højst en generation siden - da det var mere enkelt at udgive blade til den brede, danske befolkning.

Dengang bestod Danmark af mænd og kvinder, unge og gamle, og hver gruppe havde højst et par blade at vælge imellem.

Mændene læste 'Motor', kvinderne 'Alt om Håndarbejde', de unge slugte 'Vi Unge', mens de gamle bladrede i ugeblade som 'Hjemmet' og 'Familiejournalen'.

Havde man mere sofistikerede behov, vendte man blikket mod udenlandske magasiner, blandt andet de tyske.

Hul i markedet
I dag er vi meget andet end blot mænd eller kvinder, unge eller gamle.

Vi er blevet segmenterede. I alle ender og kanter.

Og hver en særlig adfærd eller enkelt behov, vi måtte opdage i os selv, bliver gennemanalyseret af magasinforlagene, media- og reklamebureauerne.

For hver gang en ny gruppe opstår af 2. generationsindvandrere, gråt guld, mænd med særlig hang til trøfler og dyre fileteringsknive eller kvinder med drømme om større læber og højere hår, så er der groft sagt plads til et nyt magasin på hylderne.

Så er der opstået et hul i markedet, som man siger i magasinbranchen.

'Generation friværdi'
Danskernes øjeblikkelige storforbrug og forkælelsestrang giver masser af annoncer, som er forudsætningen for nye blade, og i en magasinbranche, som over en bred kam kan glæde sig over bundlinjen, er der råd til at eksperimentere og sende flere produkter på gaden.

Det bugner i øjeblikket med danske magasiner på hylderne - i det forløbne år er der kommet op mod 12 nye titler til.

»De gode tider betyder, at forlagene er knapt så fokuserede på bundlinjen, når de skal beslutte, om det er fornuftigt at sende et nyt blad på gaden«, siger Kjeld Lucas, administrerende direktør i Egmont Magasiner.

13. oktober sender forlaget bladet 'Gastro' på markedet. Et såkaldt 'high end'-livsstilsmagasin for mænd, der er interesserede i at lave mad. Et livsnydermagasin til »generation friværdi-danskere«, som chefredaktør Jesper Uhrup Jensen selv har udtalt det.

Maskulin mode
Bonnier Publications sender snart magasinet 'Historie' på gaden, der sammen med den ligeledes nye konkurrent 'Alt om historie' fra Det Historiske Hus henvender sig til danskere med særlig hang til - ja - populærhistorie.

Aller har lanceret nichemagasiner som 'Psykologi' og kvartalsmagasinet om design 'Living Design', og seneste blad er 'Glade dage med børnebørn', der skal hjælpe det grå guld med at bage, bygge og male med børnebørnene.