0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Opskriften på succes

Drømmer du om at skrive en international bestseller? Tjene mange milliarder? Blive berømt fra Norge til Nepal? Så læs her hemmelighederne bag Harry Potter- bøgernes utrolige succes. Og få et forspring før femte bog i serien udkommer om et par uger, og troldmandslærlingens bedrifter atter er på alles læber.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Historien om Harry Potters litterære mor, J.K. Rowlings raketkarriere er fortalt til hudløshed. Hvordan det i løbet af bare seks-syv år er lykkedes Rowling at gå fra at være enlig og arbejdsløs mor til at besidde en formue på over tre milliarder kroner og have solgt omkring 200 millioner bøger i knap 200 forskellige lande - herunder en million i Danmark - er det stof, drømme er gjort af, ikke mindst de litterære af slagsen.

Og eventyret er langtfra slut. Med udgivelsen af den femte Harry Potter-bog, 'Harry Potter and the Order of the Phoenix' 21. juni, vil millioner af bøger atter flyve over disken og dusinvis af millioner kroner vil lande på Rowlings konto.

Alene i Storbritannien er der forudbestilt i omegnen af en million eksemplarer af den nye Harry Potter-bog, mere end nogen anden bog i britisk forlagshistorie, og førsteoplaget er så stort, at forlaget Bloomsbury ikke vil oplyse tallet. Det ville være 'vulgært', forklarer de høflige briter.

Det amerikanske forlag Scholastic har ikke samme fine fornemmelser, de praler tværtimod med, at det amerikanske førsteoplag på 8,5 millioner eksemplarer er det største nogensinde og mere end dobbelt så meget, som de 3,8 millioner eksemplarer bind nummer fire i første omgang blev trykt i.

Efter 'Order of the Phoenix' er der endnu to bøger tilbage, før den unge Harry er uddannet troldmand, dertil kommer filmene, merchandisingen og så videre, og så videre i en grad, så ingen tør spå om, hvor mange milliarder kroner Rowling ender med at tjene på den lille dreng med Jens Lyn-arret i panden.

Retrolution
Men hvad skyldes fænomenet egentlig? Hvad er det for en nerve, Rowling har ramt så rent, at man fra børnehaven i Rønne til undergrundsbanen i New York læser eventyret om Harry? Hvorfor er Harry Potter-serien blevet så uendelig meget mere kendt end for eksempel Philip Pullmans lige så magiske 'Dark Materials'-trilogi, der endog efter mange børnebogskritikeres opfattelse er af højere kvalitet, og som sidste år vandt den prestigiøse Whitbread-pris, en pris Rowling indtil videre har måttet skue forgæves efter?

Det er der tænkt mange tanker om i de senere år, så mange faktisk, at den britiske kulturteoretiker Andrew Blake har skrevet en hel bog om emnet. 'The Irresistible Rise of Harry Potter' er titlen (Verso, 19 dollar, 118 sider), og der er mange gode fif og forklaringer til stjerneforfattere in spe, der drømmer om at lure Rowling kunsten efter.

Efter Blakes mening er det første og måske mest centrale ved Potterbøgerne, at de har perfektioneret 'retrolutionen' inden for litteraturen. Begrebet 'retrolution' blev opfundet af bilproducenten Jaguar i forbindelse med relanceringen af XJ-serien i begyndelsen af 90'erne og skulle signalere, at selv om de nye modeller så gamle og klassiske ud, var indholdet, motoren og elektronikken spritny. Retro-udseende, revolutionært indhold.

Og just sådan er det efter Blakes mening også med Harry Potter. På overfladen er historierne klassiske, grænsende til det stereotype, med Harry i rollen som den lille underkuede sjæl, der i virkeligheden er bestemt til større ting, og hvor vi, læserne, så følger hans forudsigeligt vanskelige vej til storhed, magt og berømmelse.

Forbillederne skal man ikke lede længe efter. Som Askepot bliver han undertrykt og ydmyget af sin onde tante og onkel, og ligesom den unge Kong Arthur, der træller som tjener, indtil han bliver opdager, er Harry i virkeligheden en konge - eller i det mindste en stor troldmand - i svøb. Eller tag Frodo i 'Ringenes Herre', Luke Skywalker i 'Stjernekrigen' og for den sags skyld Keenu Reeves i 'The Matrix', der går fra at være en ydmyg hacker til at være 'Den Udvalgte'.

Så langt, så ikke ret meget nyt. Men under overfalden lurer nye aspekter og det moderne samfund. For lige så meget som Harry Potter følger helteeposet, lige så meget følger det skoleromanens genre, kendt fra De Fem-romanerne, og deres talrige efterfølgere, hvor Harry med et par venner trænges med ubehagelige lærere, magtkampe med andre børn, og i det hele taget alle vanskelighederne ved at vokse op.

Harry Potter-bøgerne udspiller sig både i den magiske verden og i den moderne verden, både når det gælder mugglernes b