Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Anders Birch

Foto: Anders Birch

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Besat af at gå

Glem alt om motion. Espedal går for at slippe væk fra normallivets spændetrøje.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den norske Tomas Espedal har gjort sine mange fodrejser til et eksistentielt livsprojekt.

Det har han skrevet en charmerende og tankevækkende bog om.

At gå er en romantisk disciplin grundlagt af digteren Wordsworth, anfører norske Tomas Espedal, der selv viderefører den romantiske gangart i sin bog ’Gå’ med undertitlen ’Eller at leve et vildt og poetisk liv’.

Med andre ord: Der er forskel på at gå af nødvendighed, fordi man er for fattig til at transportere sig på anden måde, og gå med et helt andet formål. Hvad er det så, Espedal går for? Eller går efter?

Slippe væk fra normallivets spændetrøje
Glem alt om motion. Espedal går for at slippe væk fra normallivets spændetrøje og kedsomhed, for at opleve byer og natur, for at være på evig gennemrejse, for at føle et forstærket nærvær.

Han går også af rastløshed, for at slippe for sig selv, for at blive en anden. Og så går han ikke mindst for at skrive.

I gengivelsen af alle disse ture rundt i Norge og Europa fører han samtaler med de store digtere, hvoraf forbløffende mange har været store gående. Ikke vandrere, det leder tanken hen på sportsudøvelse, og det er ikke det, der er tale om, selv om strabadsernes og vablernes antal er stort.
Går i jakkesæt

Espedal går i jakkesæt, når han gennemstrejfer Paris i Rimbauds fodspor, og det er også påklædningen, når han sammen med vennen Narve går i Grækenlands og Tyrkiets bjerge.

I en uendelig bevægelse med den ene fod foran den anden filosoferer han over processen med henvisning til andre før ham, Rousseau ikke mindst, men også Hölderlin, Baudelaire, Kierkegaard, Nietzsche …

Et excentrisk og følsomt menneske
Tomas Espedal er et excentrisk og følsomt menneske. Utilpasset, skarpt registrerende, som når han går gennem det norske landskab med alle de nedlagte og forladte småbrug, eller når han afvises i en parisisk café, fordi hans mudrede jakkesæt efterhånden ligner noget, der hænger på en lazaron.

Når han iagttager byggestil, livsstil og mennesker, han møder. Når han efter den lange græsk-tyrkiske tur gransker sig selv og oplever – hjemlængsel. For det er også en rejses mål: Den skal slutte. Det gør den, når ordet hjem ikke lyder som en trussel.

Espedals rejseri slutter med bogen, en charmerende roman, der ikke ligner nogen anden med samme genrebetegnelse.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden