Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Uhygge. Kathrine Assels Assels tager fat uden handsker og bedøvelsesmiddel, så man ikke aner, om man skal le eller skrige.
Foto: SIMON FALS (arkiv)

Uhygge. Kathrine Assels Assels tager fat uden handsker og bedøvelsesmiddel, så man ikke aner, om man skal le eller skrige.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Højaktuel roman fremkalder gys i ægtesengen

Kathrine Assels psykologiske vridemaskine er intakt med romanen 'For Milena'.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Verden er fuld af monstre, der raver rundt i nattemørket med tunge skridt og hævet økse. Uhyrer, der får os til at trække gardinerne for og sætte en ekstra lås på døren.

Værre er de væsner, der bor lige under sengen, så man må trække benene helt op og stoppe dynen svedende stramt omkring sig. Men allerværst er vel tanken om det monster, der muligvis snorker ved siden af én oppe i ægtesengen ...

Kathrine Assels kan sin gyser-abc og dyrker her i sin tredje roman 'For Milena' den klassiske vekslen mellem ydre og indre trusler, mellem virkelighedens gys fra hjerneforsker Milena Penkowa, der køligt halshugger en rotte for åben skærm, til 'manden fra Birkerød' der dræber sine børn, og så altså alle de indre skrækscenarier, der driver især kvinderne helt ud i tovene.

Det er herude, Assels tager fat uden handsker og bedøvelsesmiddel, så man ikke aner, om man skal le eller skrige.

Forberedt på det værste Naja er gift med Søren, og sammen har de to små børn, som Naja skal nyde i fulde drag – »det siger de alle sammen«, men inderst inde »glæder hun sig, til de bliver 18 år og ikke er hendes ansvar længere«. Hvilket man fuldt ud forstår efter at have fulgt med i Najas indre skrækfilm om døde børn i nyanlagte højbede og en mand, der kun venter på at springe ud som frådende freak.

Hør, hvordan hun en sen nattetime »forberedt på det værste« tager sin faste rute og irriteres over mandens larmende grynten: »Det burde være omvendt. Naturen burde have sørget for, at man kunne høre, at ens børn trak vejret på lang afstand, så man ikke behøvede liste sig rundt med hænder foran næser og munde på den måde«.

Da mandens snorken stopper og Naja hører skridt, griber hun en Playmobilfærge og gør sig foruroligende hurtigt klar til at »smadre den færge ind i ansigtet på Søren, hvis det skulle blive nødvendigt«.

Det er skingrende skægt – og sygt. Men ikke mere sygt, end at konen måske er på rette spor. For hvorfor var Sørens bryllupstale en direkte kopi af kronprins Haakons til Mette-Marit? Hvorfor klør han konstant sin skaldede isse nervøst til blods? Og især: Hvorfor tager han sønnerne med på McDonald's – det var nøjagtig, hvad 'Birkerødmanden' gjorde, inden han skød sine børn med et jagtgevær.

Lige siden den bemærkelsesværdige debut 'Snydeæg' om en livsforskrækket ung kvinde, der følte sig 'tom som en skal' (2008) har Kathrine Assels insisteret på at trække os rundt og rundt i angstspiralen.

I 'Violas barn' gjaldt rundtosserierne en nybagt mors mistanke om diagnosen Downs syndrom, en mistanke, der bredte sig som en kvalmende mistillid til både moder- og ægteskab.


Dramaqueen

Med 'For Milena', en godnathistorie om fuldblodsmoderens serielle angstanfald, har vi taget endnu en volte i den kvindelige bekymringscyklus. Og venter kun med tilbageholdt åndedræt på, hvad klimakteriet kaster af sig af hævnarier og nye ubalancer – Assels skal nok skrive det hele frem.

Til gengæld bevæger den anden kvinde i 'For Milena' sig ikke lige så provokerende på kanten af ret og vrang – Leas verden forekommer i den grad vrangvendt, indrettet med dukker og fortidens spøgelser, som den er.

Dagtimerne henslæber Lea som storsvedende banksekretær, indtil tv-klippet med den rotteparterende Penkowa ændrer hendes liv. »Snehvidekvinden«, der synes upåvirket af andres domme, ophøjes til Leas personlige maskot.

LÆS OGSÅ

Hvad det så får af konsekvenser, er romanens helt store bagholdsangreb. Men det kan afsløres, at den gode familiefar Søren ikke er uden aktier i den – i øvrigt – højaktuelle Penkowasag. Tiltalefrafald eller ej – rollen som intelligent og fotogen dramaqueen kan Milena Penkowa ikke løbe fra. Selv om den i romanen – og måske også i virkeligheden – nu altså er henlagt til kulissen.

Kathrine Assels griber som enhver anden forfatter fat i de mediedramaer, der gøder den kollektive angstneurose. Men som få forfattere formår hun at opskrive mediegrøden til urmenneskelige reaktionsmønstre, der fremkalder velanbragte gys – i og under ægtesengen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden