Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

kongens død. Hen mod slutningen af første bind dør kongen, og det bliver Margrethes tur til at regere landet.
Foto: Illustration fra bogen: Thierry Capezzone

kongens død. Hen mod slutningen af første bind dør kongen, og det bliver Margrethes tur til at regere landet.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tegneserie om dronning Margrethe er en harmløs souvenir

Med hyggelige fløjlshandsker fortælles historien om Daisys vej til tronen.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

At daværende kronprins Frederik under besættelsen bandede tysken langt væk og lærte sin datter Margrethe at gøre det samme, er sådan cirka det mest kontroversielle i første bind af tegneserien om dronning Margrethes liv.

»Tys, Rico. Ikke så højt«, siger Ingrid, når Frederik brøler »Fanden tage de forbandede tyskere!«.

En djærv gut. Som den tatoverede guttermand vist også var det, når han kom dinglende hjem fra Nyhavn i højt humør ud på de små timer. Men det hører vi ikke om i ’Daisy – en prinsesse i Danmark’.

Ændringen af tronfølgeloven fra 1853, der i 1953 banede vejen til tronen for Margrethe, beskrives ganske vist som et biprodukt af en politisk rævekage bagt af statsminister Erik Eriksen imod kong Frederiks ønske.

Men at dronning Ingrid efter alt at dømme var meget aktiv i processen, der skulle holde den hidsige arveprins Knud og hans noget uheldige søn Ingolf fra fadet, nævnes ikke med et ord.

Tegneseriernes svar på ’Matador'

Man skal med andre ord ikke forvente kontroversielle afsløringer af kongehusets hemmeligheder af ’Daisy – en prinsesse i Danmark’.

Hvad man får, er en hyggelig historielektion, som placerer det moderne danske kongehus trygt og godt i bevidstheden som en lidt usædvanlig dansk familie.

Som helt almindelige mennesker af skjæbnen og arvefølgen placeret i en ualmindelig rolle i tilværelsen. Tegneseriernes svar på ’Matador’ er vel et meget godt bud på projektets ambition. Med hele Danmark som Korsbæk.

Udråbt til dronning

Første bind I serien begynder 9. april 1940, hvor tyske Messerschmitt 109-jagerfly og Heinkel 111-bombere drøner hen over Amalienborg. En uge senere går dannebrog til tops igen.

Kronprinsesse Ingrid har født sit første barn. En datter. Den første af tre. Den senere dronning Margrethe.

Bind 1 slutter i 1972, da kong Frederik IX dør, og hans ældste datter bliver udråbt til dronning Margrethe II, mens hendes ægtemand, Henri de Montpezat, må belave sig på et liv som evigprins.

»Hvis historieløsheden fortsætter eller uddybes, så kan den i høj grad blive en trussel mod identiteten, for dette at vide, hvor vi kom fra, og hvordan det var engang, er meget væsentligt for at forstå, hvor vi er i dag«. Disse ord af dronning Margrethe er valgt som bogens motto.

Elvis imponerede ikke Daisy

’Prinsesse Daisy’ er sådan en historielektion, der i strakt galop, men med lune, gennemløber 32 års danmarkshistorie med kongefamilien som gennemgående hovedpersoner.

Det med historielektionen tages faktisk alvorligt. I en grad, så lektionerne indimellem lander lovlig tungt midt i sagaen, som da den nationalmentale baggrund for Nato-medlemskabet skal rulles op på 6 billedruder.

Mere vellykket er livlige og sigende detaljer som episoden, hvor den unge Margrethe i modsætning til sine jævnaldrende slet ikke falder for magien i Elvis Presleys stemme under et besøg i Disneyland i 1960.

At se de hidsige ungdomsoprørere trods langt hår, skæg og flyvske gevandter i 1972 blive bevæget til tårer af den unge sortklædte dronning bliver lige folkekomedieagtigt nok til fortællingen. Men det passer meget godt til tegnestilen.

Den franske tegnestil

Den i Danmark bosiddende franske tegner Thierry Capezzone har tegnet på både ’Smølferne’ og ’Splint & co’, og det er i den arketypiske franske komiske tegnestil, han excellerer. Dygtigt og indtagende håndværk fra start til slut uden de helt vilde personlige sving med streg og farvelade, men med tid til en venlig hilsen til ’Asterix og vikingerne’s udgivelse på fransk i 1966.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Erik Svane går ganske behændigt på æggeskaller. Klogt fastholder han forholdet mellem privilegier og forpligtelser som portrættets røde tråd.

»Husk Daisy, vi græder ikke!«, er nøglereplikken.

Om balancegangen kan opretholdes

Men det skal blive interessant at se, om balancegangen kan opretholdes nu, hvor det bliver alvor. Hvor voksenlivet tager fart, samtidig med at sladderpressen banker stadig hårdere på kongehusets port, og rygterne om et ikke helt uproblematisk ægteskab bag kulisserne tager til. Ej heller alle voksne sønner opfører sig lige elegant i rampelyset.

Hvordan vil det passe ind i en harmløs souvenir som denne tegneserie? Hvilket snit ’Daisy – en prinsesse i Danmark’ vil lægge ned over kongehuset og Margrethes lange regeringstid, vil vise sig.

Foreløbig tyder det på, at vi i tegneserieterminologi er tættere på ’Splint & co’ og ’Natacha’ end på ’Moderne Tider’, ’De frustrerede’ og ’Homo Metropolis’.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden