Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Foto fra bogen: Stephen Freiheit
Foto: Foto fra bogen: Stephen Freiheit

Malene. Malene Schwartz er blevet betegnet som majestætisk, kølig og reserveret. Etiketter hun ikke selv mener , er rigtige.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny bog giver fint portræt af den danske diva Malene Schwartz

Det er dog ikke et divaportræt men et portræt af en arbejdende kvinde og kunstner.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Titlens ’Malene’ er skuespiller og teaterdirektør Malene Schwartz, som i 2012 sammen med journalist og tekstforfatter Cathrine Errboe udgav en familiekrønike med udgangspunkt i sin farmor, Alba Schwartz. Samarbejdet var åbenbart så tilfredsstillende, at Malene Schwartz nu så at sige har lagt sit eget liv i hænderne på Errboe.

Malene Schwartz, der næste år kan fejre 60-års skuespillerjubilæum, er jo blevet folkeeje som den migræneramte bankdirektørfrue Maude i Matador.

Den rolle fyldte vel oprindelig ikke så meget i hendes liv; det gør den heller ikke her.

Og frem for at være et divaportræt – hvilket man sådan set godt kunne have lavet, for Malene Schwartz, årgang 1936, ligner stadig en million og kunne stå på scenen i det rene ingenting langt op i pensionsalderen og har spillet mange af de store roller på både scene, herunder Det Kongelige Teaters, lærred og skærm – er dette blevet et portræt af en arbejdende professionel kvinde, (fraskilt) hustru, (adoptiv-)mor, enke, kunstner, direktør og offentlig figur.

Portrættet, som er fortalt i tredje person med fyldige citater af hovedpersonen, datter, familie og – lidt for mange – kolleger og venner, overskrider det private og bliver et om ikke alment, så alment vedkommende og genkendeligt kvindeportræt fra sin generation.

Noget at byde på

At Malene Schwartz som lille fik dommen ’imbecil’ af en skolepsykolog, tog både hendes far, den kendte kunstanmelder og redaktør (på Politiken) Walter Schwartz, og hendes meget yngre mor heldigvis roligt. Malene begyndte at læse til skuespiller umiddelbart efter studentereksamen i 1955 og nåede at deltage i dansk filmindustris kronede dage som køn pige i kulørte film, der af og til stadig spilles i tv.

Ægteskabet med den ekstravagante erhvervsmand, advokat og Bonnier-chefredaktør for Børsen, Christian Lillelund, var ugebladsstof; Malene spillede i privatlivet rollen som overklasseværtinde i Stockholm og resignerede, indtil hun kunne bruge hans utroskab som en udvej. Da var hun godt fyrre, og det var vel god timing, at hun fik chancen for at springe ud som teaterdirektør, først sammen med Lone Hertz og siden alene indtil 1992 for Aveny Teatret.

Det år døde hendes soulmate og ægtemand nummer to, Paul Hammerich, og det var en sørgende Malene Schwartz, der tog til Aalborg for at blive teaterdirektør der. Professionelt gik det fint, men personligt var hun i krise og ensom. Den har hun fortalt om før. I denne omgang hører vi mest fra hendes venner og healere.

Hvis man synes, man kender noget af ovenstående fra sit eget liv, vil man hygge sig med ’Malene’. Blandt andet fordi hun er et eksempel på, at livet går videre og til stadighed har noget at byde på for den, der ikke er bange af sig, når det gælder. Og lige der er der måske en lighed mellem Malene Schwartz og hendes Matador-rolle som Maude.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden