Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
 THOMAS BORBERG (arkivfoto)
Foto: THOMAS BORBERG (arkivfoto)

Fortælling. Hanne-Vibeke Holst folder sin historie fornemt ud med suveræn brug af de samme fortællemønstre og mytologiske skabeloner, som dramachef Ingolf Gabold i årtier har fodret os med søndag aften.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hanne Vibeke Holsts nye har både gys og guf

Hanne-Vibeke Holst har noget på hjerte og huset fuldt af det hele.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hanne-Vibeke Holst har gjort det igen. Gjort hvad? Skrevet en Hanne-Vibeke Holst.

’Undskyldningen’ er en journalistisk researchet og effektiv slægts- og samtidsroman fyldt med drama, spænding og kloge iagttagelser af, hvad menneskenes børn dog gør ved hinanden. Den udkommer i tiåret for angrebet på World Trade Center, og for en forfatter som Holst har det sikkert føltes som lidt af en pligt at skrive sin 9/11-roman.

Det har hun gjort, og mere til. For selv om ’Undskyldningen’ er så aktuel, at terroristen ikke bare hiver en iPhone op af lommen, men en iPhone 4, er der fire generationers perspektiv på historien, som tager sin begyndelse under Anden Verdenskrig.

LÆS OGSÅ

Og ligesom den journalistiske teknik i forhold til aktualiteten er klar nok – man tager afsæt i en faktisk historie og fiktiviserer den – så er teknikken i forhold til det historiske stof lige så tydelig: Man kloner historiske personer med hinanden og med fantasien og placerer dem i historien, sådan som den cirka var.

Muhammeds hoved på stage
Således kan et par salige danske præster som Løgstrup og Kaj Munk mikses sammen til figuren Thorvald Tholstrup, mens chefen for Deutsche Oper kan transformeres til pastor Tholstrups barnebarn Helena Tholstrup, som i romanen er operachef for Berliner Oper.

Thorvald, præsten og frihedskæmperen, møder vi på romanens allerførste linjer, hvor han 9. april 1940 vågner »med erektionen strunk pegende mod navlen«; Helena (Den Skønne ...) møder vi umiddelbart efter som romanens hovedperson, der her i september 2011 skal modtage en ærefuld demokratipris af den tyske kansler, fordi hun har haft modet til at fastholde en opsætning af Mozarts opera ’Idomeneo’, hvis unge instruktør har »valgt et provokerende slutbillede, nemlig at sætte profeten Muhammeds hoved på stage, i øvrigt side om side med Jesus’, Buddhas og Neptuns hoveder«.

Noget på hjerte
I klippet fra modige Thorvald i den danske frihedskamp til modige Helena i den internationale kamp om ytringsfrihed efter Muhammedkrisen og World Trade Center ligger et fortællepotentiale, som de fleste sikkert kan se for sig, men som ingen andre end Hanne-Vibeke Holst kunne folde så flot ud og i dén grad få til at gå op.

Hun gør det med suveræn brug af de samme fortællemønstre og mytologiske skabeloner, som dramachef Ingolf Gabold i årtier har fodret os med søndag aften i ’Taxa’, ’Rejseholdet’, ’Borgen’ og så videre, og som vi alle har fulgt med spænding, genkendelse (os selv!) og et vist indtag af Matadormix.

Man nyder ’Undskyldningen’ med akkurat samme entusiasme som tidens tv-serier, alt mens man tygger sig gennem betragtelige mængder af metaformiks: Knap er den nævnte Thorvald vågnet med den nævnte ståpik, før »mørke skyer« trækker truende op over Europa, men alligevel har han sin sædvanlige forventning om, at en ny dag ligger foran ham »som en glitrende sø fuld af fisk, lige til at hive op«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden