0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Forlaget
Foto: Forlaget

Performance ved den svenske kunstnerduo Gideonsson/Londré. I udgivelsen ’Kroppens kalke’ har de skrevet en række prosadigte med udgangspunkt i udstillingen. De er senere oversat, kalkeret, til dansk, og står nu side om med de originale svenske.

På Forlaget Gestus er grænser og kategorier brudt ned: »Vi befinder os i en total hybridtilstand i alle dele af samfundet«

»Forlaget Gestus lader de kunstneriske og digteriske hænder slippe, hvad de ellers har klamret sig til«, skrev Mikkel Thykier forleden og fremhævede forlaget som et af de foretagender, som den konventionelle kulturkritik har været ude af stand til at imødekomme. Vi har besøgt forlaget.

FOR ABONNENTER

De to kunstnere, kuratorer, redaktører og forlæggere Karin Hald og Cecilie Meng lukker mig ind gennem et sort gitter og videre ned i et stort, råt kælderlokale på Frederiksberg. Det virker som det perfekte sted for et lyssky undergrundsforetagende, men det er langt fra intentionen at gemme sig.

»Vi oplever ofte, at man taler om tingene, som om man enten er en del af det etablerede, eller befinder sig i undergrunden. Den modsætning forsøger vi at overkomme. Vi vil gerne trække på begge dele, være bredt favnende, samtidig med at foretagendet ikke skal blive for pædagogisk«, siger de efter en rundvisning i lokalerne, der bærer mere præg af atelier og udstillingsrum end bogproduktion.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne

    Henter…