0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lovende debutroman: »Karen spørger, om jeg onanerer, jeg siger, at jeg aldrig har onaneret, jeg siger, at det måske er en underdrivelse, men at det i hvert fald kan tælles på en hånd«

Inger Christine Løwes debutroman når omkring alle tidens temaer – køn, seksualitet, overgreb – men er stærkest, når den synes at glemme sit eget projekt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PR
Foto: PR

Inger Christine Løwes debutroman giver lyst til at læse mere.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En ironisk selfie, hvor jeg er grim, det kunne være sjovt, det ville være i orden, for jeg er pæn i virkeligheden«.

Sådan står der et sted i Inger Christine Løwes debutroman, ’Cherry’, og det er Clara, der tænker og fortæller. Hun læser lingvistik på Københavns Universitet og deler lejlighed med Ellinora, mens hendes to bedste veninder, Karoline og Alberte, bor sammen et andet sted i byen. Det er et liv som så mange andres i 20’erne – med fester, eksamener, SoMe, løs sex, sammenskudsmiddage, druk – men da Clara møder den grænsesøgende Karen, ja, så trækkes hun ud af sin vante bane. Ikke mindst fordi Karen har et anderledes frit forhold til sex mellem veninder; fordi hun tror, det kan bringe dem sammen på frugtbare måder.

Clara lader sig drive med ned i sengen, men Karen er ikke kun direkte nede mellem Claras ben, men også i sine spørgsmål: »Karen spørger, om jeg onanerer, jeg siger, at jeg aldrig har onaneret, jeg siger, at det måske er en underdrivelse, men at det i hvert fald kan tælles på en hånd«.

Ad den vej kastes der lys bagud i Claras liv, hvor et overgreb måske er årsagen til hendes manglende sexlyst. Og det er stort set de indholdsmæssige bestanddele i ’Cherry’, der altså kommer omkring en række af tidens temaer. Men det er også, som om der bliver sat flueben i bokse – seksualitet: tjek, krop: tjek, køn: tjek, sprog: tjek, overgreb: tjek – og det er altså ikke befordrende for læseoplevelsen. I stedet for at skabe indlevelse skabes der distance, og det samme gælder på sætningsniveau, når Clara alt for tidstypisk og påklistret siger, at »Det er et arbejde at have en kvindekrop«. Eller når Clara og Karen sidder i badekarret og »udveksler menstruation«.

Derudover savner romanen farve eller temperatur. Clara tænker på sin Instagram-profil, taler med veninderne om »det hegemoniske, heteronormative seximperativs fangarme«, spiser halloumi, har sex med Karen. Uden at det rigtig kan mærkes.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce