0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pædagogerne har været stort set fraværende i dansk litteratur. Indtil nu

I novellesamlingen ’Mælkekassetårn’ sætter en række kendte danske forfattere litterært fokus på daginstitutionen. Men kan man virkelig skrive stor litteratur om bleskift og leverpostejshapsere? Selvfølgelig kan man det, mener Julie Top-Nørgaard, der sammen med Christian Aabro står bag udgivelsen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvorfor har I udgivet en novellesamling om daginstitutioner?

»Vi har udgivet den, fordi både Christian og jeg underviser på pædagoguddannelsen, og på pædagoguddannelsen er der tradition for at inddrage skønlitteratur i undervisningen. Men vi har begge oplevet, at det er svært at finde litteratur, der berører daginstitutionerne. Der findes masser om socialt udsatte og om skoleområdet, men ikke om daginstitutionerne. Så vi har simpelthen manglet bogen i vores undervisning«.

Det er en skønlitterær lærebog?

»Ja, på en måde. Der bliver udgivet mange undervisningsbøger, men de har ændret sig med årene og er blevet mere og mere instrumentelle. De er fyldt med små bokse og tegninger og rigtige svar. Men den pædagogiske praksis er jo topkompleks og tit uden rigtige svar. Så når vi bruger skønlitteratur, handler det om at åbne diskussionen med de studerende og med pædagogerne og i nogle tilfælde komme tættere på praksis, end vi ellers ville kunne«.

Men hvis ideen er, at den skal bruges i undervisning, er den så overhovedet relevant for os andre at læse?

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce