0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Blændende Blendstrup skriver om, når mænd ikke kan være i sig selv og gør noget fuldstændig sindssygt

Jens Blendstrups både anspændte og ubesværede historier, primært om desperate mænd, der gør noget sindssygt, passer perfekt til novellens form. Og så er han stadig en af de sjoveste forfattere, vi har.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lars Gundersen
Foto: Lars Gundersen

Jens Blendstrup fik sit gennembrud med 'Gud taler ud' i 2004. Nu er han tilbage med 20 nye noveller, der går langt ud for at finde det uerstattelige i mennesket.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg havde lovet mig selv ikke at bruge ordet gakket om Jens Blendstrups nye noveller. Men så er det alligevel, som om der pludselig ikke findes noget andet ord. Jens Blendstrup har skrevet en gakket novellesamling. Det er, lige som det skal være. ’Sorgens balalajka’ er Blendstrups første bog siden romanen ’Slagterkoner og bagerenker’ fra 2016, og gudskelov er han vendt tilbage til novellen – det helt rigtige format til Blendstrups overvældende historier, der er for fulde af damp til at kunne holde længere. Novellerne slutter, lige inden man får en Blendstrup-overdosis.

Novellen passer også til rastløsheden, der løber gennem de sølle liv, hans mandlige karakterer lever, den passer til den halve idé, som forfatteren excellerer i, til indfaldet og det rent lystbetonede. Blendstrup finder sin form og sin topform et sted imellem det anspændte og det helt ubesværede. Det er et ekstatisk helle, som hans skæbner, typisk mænd på kanten af civilisationen, drager på eventyr i – altid med en fornemmelse for det virkeligere liv, der gemmer sig bag alle samfundets normer og regler. Blendstrups mænd vender vreden indad og får desperate åbenbaringer, der også fører dem til at handle. Tabere, der bliver til vindere i deres egne liv.