0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

USA er ikke great again. Det skal lære at tale igen

Ben Lerners tredje roman er forfatterens mest tilgængelige, og den placerer ham blandt tidens store amerikanske fortællere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ariana Mangual
Foto: Ariana Mangual

Ben Lerner (f. 1979) tager udgangspunkt i sig selv, men tegner et stort portræt af den hvide mands identitetskrise og det meningskollaps, der kulminerer med Trump.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Ben Lerner skriver en særlig form for amerikansk autofiktion, der ikke rigtig ligner autofiktion. Hovedpersonen i hans tredje roman, Adam (samme Adam som i debuten ’Leaving the Atocha Station’ fra 2011), deler ikke forfatterens navn, men er ligesom forfatteren vokset op i Topeka, Kansas, fordi hans/deres psykologforældre flyttede fra New York for at arbejde på den psykiatriske institution Stiftelsen – et liberalt helle i det mørke og konservative USA. Både Adams og forfatterens mor er en kendt feministisk forfatter, der har skrevet om giftig maskulinitet. Faren er ekspert i at få Midtvestens mutte drenge og mænd til at tale.

I sin anden roman, ’10:44’, skrev Ben Lerner mere direkte som sig selv, Ben, men også mere eksperimenterende som forfatter. Med en kollageagtig form var han optaget af romangenrens kollaps. ’Topekaskolen’ er mere eller mindre fortalt som enhver anden stor amerikansk roman fra dette århundrede. Fra de senere år kunne nævnes Garth Risk Hallbergs ’Byen brænder’ og Atticus Lishs ’Forberedelse til næste liv’. Derudover er der selvfølgelig prominente navne som Jonathan Franzen (af udseende ligner Lerner ikke så lidt en blanding af ham og Bret Easton Ellis), Colson Whitehead, Jonathan Safran Foer, Jeffrey Eugenides osv.

En generation af mandlige amerikanske forfattere, der udråbes til genier, og som skriver en virtuos form for creative writing – de underviser typisk også i det på et universitet i New York (Lerner på Brooklyn College). Groft sagt skriver mange af disse forfattere ens, hvad der i løbet af deres glimrende romaner altid kommer til at kede mig en lille smule. Til gengæld er ’Topekaskolen’ særlig i sit portræt af den hvide mands identitetskrise, den offentlige samtales sammenbrud og det store meningskollaps, der kulminerer med Trump.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce