0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Skidegod duo fortæller om det svære og vigtige ved at give sine familiemedlemmer plads til at være sig selv

Sjælfuld billedbog om alt det, du ikke vidste, du ville vide om Florence Nightingales søster.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Illustration: Anna Jacobina Jacobsen
Foto: Illustration: Anna Jacobina Jacobsen

De to søstre Flora og Pop er tegnet i goth-stil med store mørke øjne og en effektfuld vinkel - som når vi ser Floras bedrøvede øjne nedefra, mens Pop sidder i et træ i baggrunden.

Børn & Unge
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Børn & Unge
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Parthenope er Florence Nightingales mindre kendte søster. Hun gik også under navnet Pop, og hende har Mette Hegnhøj digtet en fortælling om og allieret sig med Anna Jacobina Jacobsen om at illustrere, en skidegod duo. Det er blevet til bogen ’Flora Nattergal’, der fortæller om det svære og vigtige ved at give sine familiemedlemmer plads til at være sig selv. Familien er her de to søstre og så fætter Freddy i periferien. Dertil drengen Harry, der vil vise Flora sin slangebøsse »og noget jeg ikke kan fortælle«, som Pop siger.

Flora har let ved at være sig selv, men svært ved at leve op til omverdenens forventninger. Hver nat lister hun ud under et træ i haven og holder dyrehospital. Pop ser skuffet til fra vinduet og føler sig afskåret fra den hemmelige verden. Da Flora finder en forladt ugleunge, bygger hun en rede til den i sin forklædelomme. Imens forsøger Pop at lære sig selv fransk. Mellem linjerne og af de følelsesmættede blyantstegninger fornemmer vi Flora som idealisten og Pop som den mere pragmatisk kundskabssøgende. Mens søsteren folder de frelsende vinger ud og kigger mod himlen, broderer Pop et ’h’ og ’v’ i hendes ærmer, så hun kan tage kniv og gaffel i den rigtige hånd.