0

Ny bog om sorg planter håb hos de efterladte

Esben Kjær skriver søgende og personligt om at miste et barn og lære at leve med det i en kultur, der helst negligerer sorgens og dødens enorme, væsentlige betydning.

Lars Just

Far. Radiovært, journalist og forfatter Esben Kjær er aktuel med bogen 'Min usynlige søn'. Hans søn døde af kræft som 7-årig.

At miste sit barn er noget af det mest ekstreme, man kan komme ud for. For 4 år siden døde Esben Kjærs 7-årige søn Sebastian af kræft. Inden Sebastian døde, havde Esben Kjær og hans hustru, Kirsten, tre sønner. Det har de stadig. To på denne jord. Og en, der lever videre i deres hjerte og i himlen og altid vil gøre det, for sorg er ikke noget, man kommer over. Stramt summeret op er det alle siderne af dødens konsekvenser i den efterladte, som journalisten Esben Kjær skriver personligt om i sin bog ’Min usynlige søn – Kunsten at leve med sine døde resten af livet’. Kærlighed og fødsel både skriver og taler vi beredvilligt om alle vegne og også på sociale medier. Det er anderledes med vores tilgang til sorgen og døden. Sorg er tæt forbundet til kærlighed, og død finder selvsagt sted i forlængelse af en fødsel på et eller andet tidspunkt, men især som ikketroende mangler man i vores kultur ikke bare sprog, men også konstruktive ritualer til den voldsomme transformation, som et nært dødsfald er for den enkelte.

’Min usynlige søn’ handler først og fremmest om den velskrivende Esben Kjærs søgen efter, hvordan han bedst kunne leve videre, men fordi Esben Kjær indrømmer tvivl og vaklen i sin søgen, og fordi han spørger kloge folk til råds, er der i hans bog mange steder, der kan så frø til eftertanke hos en efterladt. Også selv om det ikke er et barn, man har mistet, eller selv om man i sit eget liv og i egen sorg som udgangspunkt er rundet af noget andet end forfatteren.