0

Kinas danske arkitekt

Når vi nævner de arkitekter, som ude i verden er med til at gøre Danmark kendt, en kongerække fra C.F. Hansen og Theophilos Hansen til Jørn Utzon og Henning Larsen, så bliver Johannes Prip-Møller (1889-1943) til stadighed glemt. Det rådes der nu bod på med en glimrende bog om denne engagerede arkitektpersonlighed, som kom til at bygge store huse i Kina.

Det er den fremragende arkitekturskribent og forsker Hans Helge Madsen, som tager det interessante stof op til behandling. Oprindelig drog Prip-Møller som uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole i København til Manchuriet for Det Danske Missionsselskab. Han arbejdede i sine byggerier i starten med inspiration fra traditionel kinesisk byggeskik. Men kirken i Harbin blev en frodig undtagelse; den opførte han simpelthen i barok, fordi han fandt, at de svungne bevægede former var i nær familie med det kinesiske.

Siden blev det de kinesiske buddhistiske klostre, som Prip-Møller med støtte fra Ny Carlsbergfondet og Carlsbergfondet studerede og opmålte, og det påvirkede hans egne arbejder som skabende arkitekt. Hans hovedværk er Tao Fong Shan, det kristne-buddhistiske institut i Shantin ved Hongkong; det blev mødested for begge religioner og voksede som arkitektur ud af stedet, med Prips ord »i grundens form og størrelse ligger gemt, hvad Gud har tænkt«.

Hans erfaringer er samlet i et i hele verden enestående værk, 'Chinese Buddhist Monasteries', ligesom Prip i Danmark i tidsskriftet Arkitekten introducerede den kinesiske arkitekturs dimensionsregler, en gåde, som Prips ven, kineseren Liang Sicheng løste omkring 1920. Prip blev kun 54 år.

Bogen om ham bringer mange af hans fantastiske fotografier fra en verden, som kan genkendes i dag, hvor så mange danskere rejser til Kina. Hans Helge Madsen har skrevet en meget spændende tekst om en fremmed verden og om en arkitekt, som var dybt grebet af sit virke. Arkitektens Forlag skaber den ene smukke bog efter den anden, en fuldkommen enestående kvalitetsindsats, også i dette tilfælde, hvor det er grafikeren Isabel Sandra Duckett, som har stået for den usædvanlig smukke tilrettelæggelse.