12 forfattere skriver lægenoveller

Der er lir i sundhedssektoren hvis man skal tro de 12 forfattere.

Hvorfor tager du ikke bare et pornoblad?«, siger han småirriteret.

Han burde ellers vide bedre, min kioskejer, der om nogen kender mine basale behov i retning af to skumdelfiner-til-at-spise-med-det-samme og en dåse flåede tomater til overpris.

Men i dag har jeg selvfølgelig også udfordret ham ved at spørge efter »Lægeromanen, Lægenovellen eller bare noget med romantik i hvide kitler, du ved«. Det ved han så ikke.

Faktisk skal jeg helt ned i Magasins kælderafdeling for aviser og blade, før der i hele København K er noget, der bare ligner ekspertise på området: En knibsk ekspeditrice forklarer mig, at hvis jeg vil ha’ kærlighed, er det på boghylden, jeg skal lede, selv om hun ikke tør garantere for hospitalsvinklen.

Mærkeligt, når nu lægenovellen som genre er midt i et comeback, har sin egen facebookgruppe, ’lægelitt i kort form’, og kan trække prominente skribenter som Pia Juul og Michael Larsen til tasterne. I hvert fald er det lykkedes Foreningen af Danske Lægestuderendes Forlag at overbevise medierne om, at novellesamlingen ’Hun var følelsesløs fra fødderne og nedefter’ rammer et centralt behov hos danskerne.

For den kræsne læser
Lidt efter er der bingo. Blandt fesne paperbackhistorier om oliemillionærer, forbyttede komtesser og indestængt begær står den der: »Dr. Ailee Green ved, at hun ikke kan indlede et forhold til dr. Fergus McVicker – hun skal snart gennemgå en operation, der vil redde hendes brors liv og sætte hendes eget i fare ...«. Allers Forlag kan endnu. Med serien ’Harlequin Julia Lægeromaner’ servicerer de den kræsne læser – for bare 59 kroner får man ’På flugt fra kærligheden’ og ’Livets gave’ i ét, 318 siders skælven og bæven – hvem kan hamle op med det?!

Jens Blendstrup gør et rørende, skævt forsøg med åbningsnovellen ’Historien om en jordemoder’, hvor dr. Dansemus trodser lesbiske rivalinder, trafikuheld og almindelig nedskæring i hospitalssektoren for til sidst at få kløerne i Judith. Det vrimler med fyrstelige replikker i stil med »Meget kan klinkes, Thora Agger, men ikke hjerter, der er blevet svigtet«, og »Gå din vej din kaffetragt, og find dig en anden«. Kitsch af den kradsbørstige type altså, men med en slutning, der i den grad holder, hvad genren lover.

Ellers går de 12 forfattere, der har indvilliget i at deltage i dette medicinske eksperiment, til opgaven med charmerende genrevariation og svingende grad af alvor. Kravet fra idemagerens side lyder på tilstedeværelsen af mindst én læge – resten er op til forfatterne. Altså kan man ikke fortænke Michael Larsen i at skrive en psykologiske gyser om doktor Vagn og frue, hvis ægteskab bogstavelig talt lider havsnød, eller Anne Lise Marstrand-Jørgensen i at begynde fortællingen der, hvor den gængse lægeroman for længst er sluttet – efter skilsmissen.

’Skilt’ er et sælsomt indblik i en nyskilt doktormands rastløse jagt på spredte kvindeben – ud over dem, han uvægerligt møder som ansat på den gynækologiske. Ja, doktor liderbasse må ligefrem gå i terapi for at få styr på sine lyster.

Konstant liderlighed
Det skorter i det hele taget ikke på lir i sundhedssektoren, hvis man skal tro forfatterne her; der er både sidespring på ortopædkirurgisk (Hanne Richardt Beck), fuldbyrdede samlejer i obduktionen (Anne -Marie Vedsø Olesen) og overnaturlige orgasmer, der begynder med en enkelt rødmende sygeplejersker i vagtstuen, men siden forplanter sig drastisk: »Hele hospitalet befandt sig i konstant liderlighed.

Stuerne sitrede af sex«, skriver Claus Ankersen i eventyret om portøren med de særlige gaver. Noget ubelejligt, når der også er en hverdag med stiklagner, der skal skiftes, og bækkener, der skal svinges. Den hverdag, som andre af forfatterne i øvrigt beskriver helt uden amoriner, men med masser af antidepressiver, ørkesløshed, død – og forsonende humor (Katinka My Jones, Ejler Nyhavn og Pablo Henrik Llambías).

’Hun var følelsesløs fra fødderne og nedefter’ er alt i alt et frisk pust til en triviel genre og en håndfuld kreative bud på, hvordan der rundt om i det danske land handles og spildes med både følelse og fornuft af dr. Dansemus og co. Men den fuldfede lægeromantik, den, der ender med slør og myrter, skal man nok fortsat på kioskhylden efter. Hør blot, hvordan det gik dr. Green og dr. McVicker: »... så bøjede han sig ned og trykkede sine læber mod hendes for at smage på fremtidens sødme«. Åhhh ... er der en læge – bare en reservelæge – til stede?