0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kærlighedens kraft

Betagende roman om, at vi ofte er nogle helt andre, end vi tror. Og at man kan være så heldig at opdage det.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lykken er lunefuld, og at vide, hvor og hvordan man finder den, er heller ikke ligefrem let. Ofte viser det sig, at den findes helt andre steder og situationer, end man forestiller sig, og med helt andre mennesker. Det er temaet for den amerikanske forfatter Ann Patchetts opslugende roman 'Bel Canto'.

Handlingen finder stort set udelukkende sted i vicepræsidentens palads i et ikke nærmere defineret sydamerikansk land. Her er en gruppe fornemme gæster samlet til ære for en japansk forretningsmand, der muligvis vil investere i landet, og for yderligere at lokke har det ludfattige land betalt Roxane Coss, verdens førende operasangerinde, til at give en privat optræden.

Men knap er hun færdig, før huset bliver invaderet af en lille gruppe terrorister fra de fattige bjergegne. Planen er at kidnappe præsidenten, men da han har meldt afbud for at se sin yndlings-tv-serie, beslutter terroristerne at holde resten af forsamlingen som gidsler. Hurtigt overtaler Røde Kors' udsendte dem dog til at løslade alle kvinder, med undtagelse af Roxane Coss.

Og så går tiden i stå. I al fald næsten; forhandlingerne med regeringstropperne på den anden side af muren går i hårdknude, omverdenen fortoner sig, og vicepræsidentens bolig bliver sit helt eget univers. Og langsomt, i starten næsten umærkeligt, begynder forholdet mellem menneskene inde i huset at forandre sig.

Forholdet mellem gidseltagerne og gidslerne bliver dagligt mindre formelt, og sød musik opstår. Helt konkret i form af Roxana Coss, der dagligt tryllebinder forsamlingen med sin sang, men også i overført betydning.


Lyder det kvalmt? Det er det ikke, langtfra, og når det holder - og mere end det - kan man takke Ann Patchetts fine og ukrukkede persontegning. Se for eksempel, hvordan vicepræsident Ruben efter nogen tid genopdager sig selv som ydmyg tjener:

»Selvfølgelig kunne Ruben bare have sluppet det hele. Det var trods alt slet ikke hans hus. Han kunne have set på, hvordan tæpperne forvandlede sig til pøler af spildt sodavand, og han kunne have trådt uden om affaldet, der lå rundt om de overfyldte skraldespande, men han var først og fremmest vært. Han følte et ansvar for at få det til at blive ved med at ligne en fest. Men snart fandt han også ud af, at han nød det. Ikke blot nød han det, men han mente også, at han havde et vist talent for det. Når han lå på alle fire og gav gulvene voks, skinnede de som reaktion på hans omsorg«.

En beskeden mand, som alle, nærmest inklusive ham selv, hurtigt glemmer er landets vicepræsident, og på samme måde forandrer eller rettere finder personerne deres sande jeg. De ellers så bryske russere tænker over opera og deres land, den franske ambassadør nyder at styre køkkenet, en af terroristerne opdager en stor sangstemme og anden et talent for skak.

Og det er kun bipersonerne, i centrum står kærlighedshistorien mellem den japanske direktør, hans multilingvistiske oversætter, Roxane Coss og den smukke terrorist Carmen. Det er omkring dem, at Ann Patchett spinder sin medrivende fabel om, hvordan skønhed og kærlighed for en tid kan holde vold og destruktion på afstand. Men intet varer evigt.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce