Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

UDSIGTER.  Jonathan Franzens næste bog er ikke ligge på trapperne. Bøger tager tid, og han skriver kun, når han »har noget nyt at sige«.
Foto: Lars Hansen (arkiv)

UDSIGTER. Jonathan Franzens næste bog er ikke ligge på trapperne. Bøger tager tid, og han skriver kun, når han »har noget nyt at sige«.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og Saxo Premium til 79 kr. om måneden. Læs mere på politiken.dk/plus


Jonathan Franzen begejstrer – også når han taler

En humoristisk og veloplagt Jonathan Franzen har indledt promoveringen af sin nye roman.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Er den god? Den ligger og venter derhjemme«, siger en nydelig midaldrende kvinde på flyet fra København til New York og peger på mit eksemplar af Jonathan Franzens nye roman, ’Freedom’, der ligger på sædet.

Det samme gentager sig få dage efter, da jeg sidder i en ret affolket lobby i et lejlighedskompleks ved Central Park og læser. Her er det en lige så nydelig midaldrende herre, der føler trang til i forbifarten at fortælle, at han netop har købt bogen samme dag.

LÆS ANMELDELSE

Jonathan Franzen er i den grad talk of the town.

Det blev til fulde bekræftet, da han i onsdags i boghandlen Barnes & Noble på Union Square på Manhattan indledte den bogturné, der i den kommende tid vil bringe ham rundt til 18 amerikanske byer.

Der var plads til 400 siddende tilskuere, og allerede en time før oplæsningen var samtlige pladser optaget, og en masse mennesker måtte følge begivenheden stående langt fra scenen.

Hugh Grant-hår og cowboybukser
’Freedom’ har fået fantastiske anmeldelser, og inden bogen udkom i sidste uge, var både bogen og Franzen en stor mediehistorie.

Blandt andet fordi Franzen for nylig havde den for en forfatter meget sjældne fornøjelse at være på forsiden af magasinet Time.

Men også fordi det kom frem, at en ferierende præsident Obama havde fået en advanced copy af ’Freedom’, da han sammen med sine døtre var inde i boghandlen Bunch of Grapes på feriestedet Martha’s Vineyard for at købe Harper Lees ’To Kill a Mockingbird’ og John Steinbecks ’The Red Pony’.

På scenen i Barnes & Noble præsenteres Franzen under store klapsalver som »en af de vigtigste romanforfattere i vor tid«. Under præsentationen sidder han ved et langt bord, og rosen får ham til at dukke hovedet bag sin taske og to opstillede bøger, mens han smiler genert.

Han har passeret de halvtreds, men hans drengede udseende og Hugh Grant-agtige tykke hår og mimik får ham til at virke langt yngre.

Skal man tro overskriften i Time – ’Jonathan Franzen: Great American Novelist’ – er han, der optræder iklædt cowboybukser og skjorteærmer, måske på vej op i samme liga som forfattere som Herman Melville, hvis ’Moby Dick’ hænger som en enorm illustration på væggen bag ham.

»I love you, New York«
»Det er virkelig mærkeligt at se så mange mennesker her. Som litterær forfatter er man jo ikke opfostret til at forvente den slags«, siger han, da han har rejst sig og skal til at begynde sin oplæsning fra det første kapitel om den dysfunktionelle Berglundfamilie.

Franzen læser op med en dyb stemme, og ikke overraskende har han en god fornemmelse for sin egen litterære rytme og tørre humor.

Efter knap 40 minutters oplæsning, og de efterfølgende klapsalver, siger han: »I love you, New York«. Med bevidst påtaget rockstjerneattitude. Han er da heller ikke mere stjerne, end at han gladelig tager imod spørgsmål fra publikum.

En vil vide, hvordan han ser på den amerikanske familie.

»Jeg har ingen meninger om den amerikanske familie«, siger Franzen og får igen publikum til at grine.

Jonathan Franzen er i den grad

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han, der med ’Korrektioner’ og nu ’Freedom’ har skrevet to store romaner om to familier, hævder, at han kun kender én familie, men han prøver alligevel at beskrive, hvorfor begrebet ’familie’ interesserer ham. Familien rummer nogle kategorier – for eksempel forældre, børn, søskende – som er uundgåelige.

»Som forfatter er jeg tiltrukket af uundgåelige kategorier, fordi de gør folk utilpasse. Folk, der er utilpasse, opfører sig interessant, og folk, der opfører sig interessant, skaber interessante historier«.

»Jeg er ikke fra Brooklyn«
En anden vil høre, hvordan han ser på den kritik, som to kvindelige forfatterkolleger – Jennifer Weiner og Jodi Picoult – har rettet mod New York Times, der ifølge dem overser kvindelige forfattere.

Picoult mener, at avisen favoriserer hvide mandlige forfattere fra Brooklyn.

»Jeg er ikke fra Brooklyn. Jeg har aldrig boet der, og jeg har stort set ikke tilbragt en eneste nat der«, lyder hans første og lettere sarkastiske kommentar.

Han fortæller, at han ikke har fulgt debatten nærmere, men at det eneste citat, han har set fra Picoult, virkede meget venligt over for ham og havde en helt legitim pointe om kvinders manglende tilstedeværelse i den litterære kanon.

Han tilføjer: »Jeg har skrevet en prisvindende roman (’Korrektioner’, som han fik National Book Award for, red.) for ni år siden, og det her er min første roman siden, og det er ikke så opsigtsvækkende at få en anmeldelse i den daglige udgave og i søndagsudgaven af New York Times, så hvis det er problemet... Det kan det ikke være«.

Oprah...
Tilskuerne er ivrige efter at stille spørgsmål, og da hende, der bestyrer arrangementet og mikrofonen, meddeler, at vi er kommet til det sidste spørgsmål, går der et suk igennem stolerækkerne.

Franzen får hende overtalt til to spørgsmål mere, men foregiver straks at fortryde, da en af tilskuerne spørger: »Har du været i kontakt med Oprah?«.

Med reference til dengang, Oprah Winfrey ville have ’Korrektioner’ med i sin bogklub, og Franzen strittede imod, fordi han frygtede, at en mærkat fra hendes bogklub på forsiden af bogen ville jage potentielle mandlige læsere væk.

LÆS 'KORREKTIONER'-AMELDELSE

»Næste spørgsmål!«, svarer han. Grinende. Også salen er flad af grin.

Han gætter på, at den kommende tid vil byde på en »forsinket og langvarig negativ reaktion imod alt det gode, der sker i denne tid«.

Og noget tyder på, at der igen kommer til at gå lang tid, før han er klar med en ny bog. For som han afslutningsvis siger:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det tager lang tid for mig at skrive en bog, fordi det tager lang tid, før jeg føler, at jeg har noget nyt at sige«.

1 på kommende bestsellerliste
Efter seancen fortæller Jeff Seroy, der er senior vice president og pr-ansvarlig på Franzens forlag, Farrar, Straus & Giroux, at han ikke har oplevet noget lignende, siden forlaget udgav Tom Wolfes roman ’A Man in Full’ for tolv år siden.

Først blev ’Freedom’ trykt i 200.000 eksemplarer, men inden udgivelsen blev der trykt yderligere 100.000.

»Vi har i dag fået at vide, at den vil gå ind som nummer 1 på New York Times’ kommende bestsellerliste«, fortæller han.

Det tror man gerne, når man ser køen af folk, der vil holde Franzen beskæftiget med at signere stabler af bøger til ud på aftenen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden