Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Talent. Ida Jessens talent viser sig ikke bare i hendes evne til præcis aftegning af de omgivelser, hendes personer befinder sig i, men også i den fremragende dialog.
Foto: STINE BIDSTRUP

Talent. Ida Jessens talent viser sig ikke bare i hendes evne til præcis aftegning af de omgivelser, hendes personer befinder sig i, men også i den fremragende dialog.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ida Jessen skriver noveller med uhyre sikker hånd

Forfatterens nye novellesamling 'Postkort til Annie' er fyldt med fremragende dialog.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi kender det alle sammen – de tilfældige hændelser, der med ét slag vender op og ned på den tilværelse, vi tror, vi selv styrer. Det sker blandt andet for hovedpersonen, Lisbet, i titelnovellen ’Postkort til Annie’ i Ida Jessens nye samling på seks noveller.

Lisbet er i Aarhus for at holde foredrag og genser ved den lejlighed sit gamle klubværelse fra studietiden. Hun erindrer tilbage til den dag, da hun stod ved et busstoppested og så en gammel kvinde komme gående i snevejret i morgenkåbe og hjemmesko. Skulle hun have hjulpet hende, kunne hun have gjort noget?

Jessen er aldrig veget tilbage for at skrive om det ubærlige og uudholdelige.

Det spørgsmål stiller hun sig selv, da kvinden lidt senere bliver kørt over af den bus, som Lisbet sidder i sammen med en tilfældig ung mand, der tager sig venligt af den chokerede Lisbet. Han trøster hende på en café, men siger også noget om »borgerpligt«. Lisbet er både rasende og skammer sig.

LÆS OGSÅ

Det moralske dilemma bliver indgangen til et forhold, der varer et par årtier, forstår vi. Vi aner, at den slags spørgsmål har ulmet som en underbund i relationen, selv om novellen kun beskæftiger sig med den erindrede hændelse, der er udgangspunktet for forholdet.

En realisme af fineste karat
Nogle af novellerne er bygget op omkring ægteskabelige skænderier, som Ida Jessens dialog indfanger i alle sine frygtelige nuancer, eksempelvis i den korte ’Et skænderi’. Ida Jessens talent viser sig ikke bare i hendes evne til præcis aftegning af de omgivelser, hendes personer befinder sig i, men også i den fremragende dialog.

I samlingens fineste novelle, ’Mor og søn’, demonstrerer ordvekslingerne mellem moderen og den uregerlige ældste søn det anspændte forhold mellem dem. Moderens bekymring kommer til udtryk i sætninger, som sønnen tolker som bebrejdelser. Moderen kæmper for sine sønner, vil dem det bedste, vil også gerne nå dem, men de slår fra sig for at være i fred. Den ældste mener, hun presser ham, hans standardsvar.

Den yngste forsøger mere stilfærdigt at frigøre sig. Hør her: »Hvordan er det gået i skolen i dag, spørger hun. Han skærer en lille grimasse. Grimassen er et ryk mellem den gamle og den nye dreng.

Den gamle vil gerne svare, den nye forbyder det. I alt, der angår Esben og hende, skal dette tovtrækkeri finde sted, før han kan reagere. Somme tider vinder den gamle, somme tider den nye«. Åh ja. Hvilken mor kender ikke dette spil, som Ida Jessen fremstiller i en realisme af fineste karat.

Spidsbelastede situationer

Ida Jessen har i de seneste år oversat den canadiske Alice Munros mesternoveller. Det er ikke begyndelse og slutning og plot, der interesserer Munro, men aftegningen af et miljø, en atmosfære, en situation, der farves af en anet fortid eller erindringens tilbageblik. Det samme gælder for Ida Jessens noveller. De fleste er lange og kan som Munros næsten læses som små romaner.

Ikke mindst den grumme novelle ’December er en grusom måned’, hvor en mor bliver myrdet i Brugsen, da hun en aften gør køddisken ren efter endt arbejdsdag. Hendes to piger på fem og otte venter på moderen, og vi følger dem i dagene derefter, hvor de nu moderløse piger og faderen skal forsøge at holde jul.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ

Jessen er aldrig veget tilbage for at skrive om det ubærlige og uudholdelige, den tilfældige hændelse, der på et sekund smadrer alt. I denne novelle stiller hun som i titelnovellen igen ind på det moralske dilemma. Brugsuddelerparret har en fornemmelse af, at det kan være deres søn, der er gerningsmanden.

Skal de sige til politiet, at der nok har været nogen i lejligheden oven over forretningen den aften, mordet skete. En, der havde en nøgle.

Det er ikke opklaringen, der interesserer Jessen. Læseren savner den heller ikke. Det, hun kan, er at skildre, hvordan mennesker agerer i spidsbelastede situationer. Alle de dagligdags handlinger, man foretager for at holde sammen på sig selv, mens det hele brænder sammen. Det kræver en uhyre sikker hånd at gøre det uden at forfalde til sensation eller sentimentalitet. Den har Ida Jessen haft siden sin Hvium-trilogi.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden