Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Roadtrip. I sin nye roman kører Leif Davidsen tværs gennem USA og tilbage igen i en camper i selskab med sin trofaste hustru og rejsemakker, Ulla, med Steinbecks rejsebog 'På rejse med Charley' som rettesnor.
Foto: PER FOLKVER

Roadtrip. I sin nye roman kører Leif Davidsen tværs gennem USA og tilbage igen i en camper i selskab med sin trofaste hustru og rejsemakker, Ulla, med Steinbecks rejsebog 'På rejse med Charley' som rettesnor.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og Saxo Premium til 79 kr. om måneden. Læs mere på politiken.dk/plus


Rejsebeskrivelse har både smålige onkel Leif og verdensmanden Davidsen med på tur

I sit forsøg på at finde sporet efter Steinbeck er Davidsen selv faret vild.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Alle de store har gjort det. Taget turen ud af de amerikanske interstates med vind i håret og oprør i blodet.

Ernest Hemingway, Bruce Springsteen og John Steinbeck er blandt dem, der har skrevet om USA, et land, de på én gang elsker og elsker at hade, og nu har den danske journalist og forfatter Leif Davidsen taget turen i deres fodspor, Steinbecks især – og også lidt for at genopleve det land, Davidsen kalder sit første hjem uden for Danmark.

Davidsen tilbragte et år i New Jersey i 1968, hvor han gik i high school og var vidne til det blomstrende ungdomsoprør; det var hans første udlandsophold og en dannelsesrejse, der givetvis har vækket den videlyst og oplevelsestrang, der ledte ham til et liv på farten, bl.a. som mangeårig udenrigskorrespondent i Moskva.

Nu kører Davidsen tværs gennem USA og tilbage igen i en camper i selskab med sin trofaste hustru og rejsemakker, Ulla, med Steinbecks rejsebog ’På rejse med Charley’ som rettesnor.

Litterære associationer

Undervejs fører Davidsen en samtale med sine forbilleder, ligesom han med stort overskud associerer og refererer til alverdens film, bøger og minder fra et langt liv med udenrigsjournalistik og verdenslitteratur. På den måde bliver den ydre bevægelse ud ad landevejen spejlet i en rejse gennem Davidsens indre bibliotek. Den kobling fungerer godt i teorien, men i praksis er resultatet ikke så ubesværet og underholdende, som man kunne have ønsket – af flere grunde.

For det første drukner rejsebeskrivelserne i de mange digressioner. Forståeligt nok, måske, for Davidsen føler sig tydeligvis mest på hjemmebane, når han er rejsefører i sit eget indre univers, men det bliver altså for tungt, når hver en lille oplevelse på landevejen åbner for en lang streng af litterære associationer, som ikke føles personlige, men pligtskyldige.

Det fungerer fint, når han drypvis kommer med små kommentarer, som når en nævenyttig scriptgirl på filmoptagelse i Californien minder ham om sovjetiske bureaukrater, men alt for sjældent kan man høre Davidsens egen stemme, og alt for ofte føles det som overfladisk namedropping.

Brokker sig for sportens skyld

For det andet opstår der et utilsigtet sammenstød mellem Davidsens imponerende og temmelig udanske horisont og hans ærkedanske og snusfornuftige mangel på samme, som skæmmer rejsebeskrivelserne, når han vælger at bruge plads på at beskrive autocamperens tekniske fejl og mangler eller refererer en samtale, hvor han irettesætter en frivillig på Steinbeck-centret i Salinas, fordi de i deres udstilling har sat et norsk flag i stedet for et dansk.

Har han ret? Ja. Er det interessant? Nej. Når det sker, forsvinder verdensmanden Davidsen til fordel for den smålige og bedrevidende onkel Leif, der glemmer alt om overskud og brokker sig for sportens skyld, og man leder forgæves efter en snert af selvironi på de mange tætskrevne sider.

Amerika er et stort land, og man kan let miste sig selv undervejs. I sit forsøg på at finde sporet efter Steinbeck er Davidsen faret vild i sine 448 sider, hvoraf mange er fornøjelige at læse, men alt for mange føles som overflødige gentagelser – og desuden er skæmmet af irriterende stave- og sprogfejl.

Det er synd, når man egentlig gerne ville på tur med den vidende verdensmand, at man lidt for ofte havner på bagsædet med onkel Leif.

»Erindringer kan ofte være lige så fiktive som romaner«, skriver han et sted. Hvor ville jeg dog ønske, han havde taget sig flere fiktive friheder frem for at fortabe sig i virkelighedens detaljer.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden