0

Ny Nesbø roman er en flot lejemorderkrimi i genrens sorte marinade

Men der er også gensyn med klicheer i Jo Nesbøs 'Blod på sneen'.

Håkon Eikesdal

Ambitioner. Jo Nesbø har prisværdige litterære ambitioner. Men der gemmer sig også et par klichéer i 'Blod på sneen'.

I 1936 kom Graham Greenes roman ’200 £ er prisen’, hvor titlens sum er prisen på en lejemorder. Romanen handler nemlig om en af slagsen, stigmatiseret af ganespalte og sjælskulde, i intrigen fatalt og formasteligt snydt af sine arbejdsgivere. Manden er et ubodeligt ensomt menneske, men med et opofrende hjerte af guld. Greene selv havde ramt guld med sin krimikatolske eksistenshistorie. Den blev filmatiseret i Hollywood i 1942 som den skoledannende film noir ’Revolver til leje’ med toughe Alan Ladd som den mutte revolvermand i lang frakke og blød hat. Siden yderligere genialt tematiseret af mesterinstruktører såsom Jean-Pierre Melville og Michael Mann.

Om den norske forfatter Jo Nesbø har set en sådan lejemorderfilm på flyet, vides ikke. Men han har selv sagt, at tone og idé til denne raffinerede morderhistorie kom til ham undervejs over skyerne mellem USA og Japan. Kortromanen om den norske meget romantiske lejemorder Olav Johansen, som hverken duer til at røve banker eller sælge narko, men til gengæld er fænomenal til at gøre folk tavse med et par intravenøse blypiller.

Selvfølgelig skyder han kun dem, der har fortjent spontane dødsattester. Kolleger og andre bøhmænd i Oslo anno 1975, hvor sneen falder koldt og tungt. Der er en regulær narkokrig mellem Olavs sleske arbejdsgiver Daniel Hoffmann og ’Fiskeren’, en ildestinkende hvalros, der sælger frisk torsk og russisk heroin. Men Olavs nye job er at likvidere Hoffmanns kone, den veldrejede Corina, der har noget frækt ’frem og tilbage minus kage’ for med en anden mand.