Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Feminist. Amerikanske Erica Jong, født 1942, er stadig mest kendt for 'Fear of flying', som udkom i 1973.
Foto: Martin Lyngstad Slottemo

Feminist. Amerikanske Erica Jong, født 1942, er stadig mest kendt for 'Fear of flying', som udkom i 1973.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og Saxo Premium til 79 kr. om måneden. Læs mere på politiken.dk/plus


Anmeldelse: Narcissistisk Erica Jong-roman handler mest om (manglen på) sex

Handlingen i Erica Jongs nye bog foregår blandt de multirige i New York og showbiz-folk.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

’Vingeskudt’ er blevet lanceret som en opfølger til ’Luft under Vingerne’ (’Fear of Flying’), som om der intet er sket i Erica Jongs forfatterskab siden 1973, hvor hendes krav om et frit sexliv (der i øvrigt ikke blev opfyldt i bogen) vakte stor opsigt.

Imidlertid har hun ikke alene udgivet ’Frygten for de 50’ (’Fear of Fifty’) i 1999, hun har skrevet flere erindringsbind, adskillige romaner og diverse andet. Jong har ikke ligget på den lade side, og i meget af det skrevne genfinder man hendes eget omtumlede liv, hendes familie, hendes ægteskaber, hendes datter og dennes misbrug, hendes egen alkoholafhængighed etc.

Vi betræder således ikke jomfruelig jord (høhø) med denne roman. Som man knap nok kan kalde en roman, men snarere en række meninger, udtalelser og essayagtige afsnit, hængt op på en handling og en hovedperson. Handlingen blandes i rigt mål med hovedpersonens tanker om dit og dat, men mest om sex og manglen på samme, når man nu er gift med en 20 år ældre mand og selv er 60. Handlingen foregår blandt de multirige i New York og showbiz-folk, sidstnævnte er hovedpersonens forældre, gamle legender, som nu vakler på gravens rand. Hovedpersonen hedder Vanessa Wonderman, symbolladet efternavn. Som sin nærmeste veninde har hun Isadora Wing, hovedpersonen i ’Luft under vingerne’ og som et af sine forbilleder i al overflod Erica Jong. Så kan det ikke blive mere metaagtigt, eller skal vi sige det ligeud: narcissistisk.

Isadora Wing er pragtfuld, hun er sjov, klog: og frem for alt ungdommelig.

»Da Isadora kommer brasende ind på det expressosted, hvor vi altid mødes, bliver jeg endnu en gang slået af hendes lyse, krøllede hår og store smil, det er, som om hun er 30, ikke 60. Når jeg ser hende, tænker jeg, at det måske ikke er så forfærdeligt at blive ældre«.

Hersker ikke længere via sit køn

Det er som at få et foto af Erica Jong beskrevet, men lagt i munden på Vanessa, der altså selv er 60 år i bogen og synes, det er rædsomt. Det hænger simpelthen ikke sammen. Men klart som dagen er, at Vanessa savner sex, hun savner også, at mænd kigger lystent efter hende på gaden, hun savner, at hun ikke mere betragtes som en gudinde, der hersker via sit køn. Ja, det står der. Hun savner åbenbart ikke at blive klogere eller venligere eller noget andet på det åndelige eller bare praktiske plan. I pauserne mellem besøg hos syge forældre og syg mand på hospitalet kaster hun sig ud på hjemmesiden Zippless.com (apropos det gamle gnidningsløse knald).

Det handler således mest om sex, eller manglen på samme. Men også om sygdom og manglen på liv, livet, der kan forlade dem, vi elsker. At vi også selv dør, lader ikke til at plage Vanessa. Hun vil bare ikke se gammel ud. Men måske dør hendes pragtfulde milliardærmand, en ubærlig tanke, for de elsker hinanden uendeligt, trods manglen på sex. Tanker afledt af det og forældrenes driven ind i tiltagende mørke afføder grublerier. Også nogle dybsindige såsom: »Den syge bebor ét univers, den raske et andet. Måske er de ikke engang parallelle. Membranerne mellem dem er tykkere end smedejern«. At det er sandt, ved enhver, der enten har været slemt syg eller står ved en alvorligt sygs sengeleje.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Bortset fra at Jong med romanen er ude i noget, man uvenligt kunne kalde selvplagieren, gør hele miljøet, de meget rige, de mange huse, de store lejligheder, de kvidrende fester mig helt tom i hovedet; det virker så gammeldags, og slutningen er nærmest parodisk, totalt Lalaland. Et sted på vej derhen siger Vanessas mand, at ingen nogensinde har kendt ham som Vanessa: »I lige måde«, sagde jeg. »Og jeg ønsker, at du skal kende mine inderste hemmeligheder«.

»Kussens hemmeligheder?«, sagde han. »Eller var det dumt sagt?«.

»Overhovedet ikke«, sagde jeg.

Jeg (69 år) siger, at når en 73-årig forfatter lader sin 60-årige hovedperson have sine vigtigste hemmeligheder gemt i kussen og sine drømme og ambitioner heftet op på at være sexgudinde, så står det skidt til.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden