0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Roman skildrer mor-datter-forhold, så hjertet sidder helt oppe i halsen

Kirsten Thorups nye roman er en fremragende og oprivende skildring af et mor-datter-forhold, der kuldsejler fra første færd, og et intenst portræt af en kvinde, der aldrig føler sig tilpas i det 'normale' liv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen (Arkivfoto)
Foto: Finn Frandsen (Arkivfoto)

Morrollen. Især Kirsten Thorups modige beskrivelse af forholdet mellem en mor og hendes datter bider sig fast og får for alvor hendes nye roman til at løfte sig.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det at blive mor er at hengive sig til en forelskelse, der aldrig hører op«, tænker Tara et sted. Men det er »også en hemmelig sorg«, hedder det lige efter. For Tara mister forbindelsen til datteren Siri i lange perioder i løbet af sit liv. Mor-datter-forholdet, omdrejningspunktet i Kirsten Thorups nye roman, former sig mere som en kampplads end en kærlighedsrelation.

I romanens første del er Tara jegfortælleren, der under kapiteloverskrifterne ’Hvor kommer jeg fra?’ og ’Hvem er jeg?’ indsættes i hele den identitetsproblematik, der går som en strøm igennem Thorups forfatterskab.

Taras forhold til moderen er ambivalent, og rollen som moderens »lille tjenestepige« vil hun ikke have. I det hele taget vil hun – ligesom hovedpersonen i ’Lille Jonna’ – ikke have forældrenes liv i den fynske landsby. I skolen opdager hun, at hun kan spille skuespil, og hun rejser først til London, hvor hun tager dramakurser, dernæst til København, hvor hun bliver en del af det eksperimenterende Teater-Laboratorium. Men skuespillet opgiver hun. Hun kan ikke skelne mellem sig selv og de roller, hun spiller på scenen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Annonce

For abonnenter