0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Spænding for alle pengene

Ny fransk krimi er spækket med tegneserieagtig ramasjang og en heltinde, der er dødgod til at dræbe.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

30-årige Diane er en smal, lang og smuk fransk kvinde, som just har adopteret en lille knægt fra Thailand. Lucien er hans nye navn, og alt tyder på, at han vil være den lykke for Diane, som hun aldrig har haft, fordi hun af dunkle årsager har fravalgt et normalt liv med mand og kærlighed for til gengæld at studere rovdyrs jagtinstinkt og dræberritualer.

Men en aften efter et middagsselskab med moderen og den indflydelsesrige stedfar kører en lastbil ind i Dianes bil, og Lucien slås næsten ihjel. En mystisk tysk læge ved navn van Kaen frelser drengen, men kort tid efter er også lægen død, øjensynligt slået ihjel på sælsom vis - nogen har haft en finger med i spillet og pillet ved hans indre organer.

Og så kører denne franske krimi på fuld fart ind i mørkets hjerte af et plot, der er selve sjælen og nerven i Jean-Christophe Grangés nye spændende murstenkrimi, 'Stenkoncilet'.


Jean-Christophe Grangé fik en forrygende succes med sin thriller 'De blodrøde floder', der også blev filmatiseret og igen betød en succes for en gedigen fransk krimifilm, der aldrig ligner noget andet og klart har sin egen stil.

Thi fransk krimikultur er noget ganske særligt, fordi den franske krimi har ganske andre og anderledes rødder end den angelsaksiske prototype, som både her og i udlandet blev kanon i genren. Den flirter ikke på samme måde med en gængs realisme og logisk sammenhæng, sælger derimod gerne det stringente nede ad floden for at ramme en burlesk føljetonstil, som kendes fra 1800-tallets Dumas og Hugo.

'Stenkoncilet' er i ordets bedste betydning en meget kulørt sag, spækket med den slags tegneserieagtige ramasjang, de fleste kender fra filmen om den professionelle morder, Nikita. Altså historien om en frustreret kvinde som tilfældigvis også er dødgod til at dræbe, har sort bælte i en eller anden asiatisk kampsport og selvfølgelig er en isjomfru over for de fleste mænd. Og som via sin søn støder ind i en frimurerverden med lige så mange gåder som fluer over en hundelort.

Sådan er psykologien, og den kan snildt ligge på et fransk frimærke, og der vil stadigvæk være plads til en kroplatte fra Bretagne. Til gengæld er der action og mystik, fart og tempo, spænding og gys for alle pengene, hvad enten man tæller dem i kroner og øre, euro og cent.

At der så ikke er så meget andet, er til at leve med - især om sommeren når det forhåbentlig er for varmt til at læse Heidegger og Kierkegaard.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.