0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter til bestsellerforfatter: Samfundet er en fabrik, og på fabrikken produceres der mennesker

I ’Døgnkioskmennesket’ levede japanske Sarak Mukatas hovedperson i forelsket symbiose med sin arbejdsplads. Også i sin nye roman, ’Jordboerne’, giver hun os et kritisk blik på samfundet – denne gang ved at betragte livet på Jorden med »rumvæsenets øjne«.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Japanske Sayaka Murata forrige roman, 'Døgnkioskmennesket', er oversat til ikke færre end 33 sprog.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den russiske litteraturforsker Viktor Shklovsky påpegede, at litteraturen har en særlig evne til at fremmedgøre verden. Ikke i Brechts forstand, hvor fremmedgørelsen skal få os til at tænke i stedet for at indleve os. For Shklovsky skal fremmedgørelsen få os til at betragte verden uafhængigt af den måde, vi har lært og tillagt os at betragte den på.

Et af Shklovskys eksempler er Tolstojs ’Historien om en hest’, hvor fortælleren er en hest, der står uforstående over for et af menneskets besynderlige påfund, den private ejendomsret. Et andet og senere eksempel kunne være Craig Raines digt ’A Martian Sends a Postcard Home’ – ’En marsmand sender et postkort hjem’ – der på 34 linjer beskriver jordiske fænomener fra et radikalt fremmedgørende perspektiv, således er toilettet »et strafferum med vand, men ingen mad«, hvor menneskene låser sig inde for under klagesuk at udsondre noget af sig selv: »enhvers smerte har sin egen lugt«.

Prøv Polit