Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Morten Holtum
Feature
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Jeg er ikke den store kunstnertype. Jeg har lige fået job som pr-konsulent«

Johan Davidsen, der debuterer med punktromanen ’Jeg kan ikke hjælpe dig med dine problemer’, har ikke noget behov for at gøre det store nummer ud af sig selv. Han føler hverken trang til at omfavne sociale medier eller kunstnerrollen. Dog finder han stor interesse i sangeren og fænomenet Miley Cyrus, som han har skrevet speciale om.

Feature
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

… ’Jeg kan ikke hjælpe dig med dine problemer’

»Jeg har flere gange været modstander af at forklare titlen for meget. Den er meget tvetydig. Den er bombastisk, samtidig med at den rummer en ømhed. Titlen kom først ret sent i processen, en måned før jeg blev færdig. Jeg havde været ude i mange forskellige titler, og jeg tænker tit, at det kan blive anonymt, hvis de bliver for universelle. F.eks. overvejede jeg på et tidspunkt, at kalde bogen ’Love’, men den titel var lidt for slidt«.

… Lille skrift

»Bogen er sat med en lille skrifttype. Det har nok at gøre med, at det er en forsigtig skrift. Det skal titlen også gerne afspejle – den er både forsigtig og konfronterende«.

… Internettet

»Jeg synes, det er lidt urimeligt at kalde noget internetlitteratur, alene fordi internettet indgår. Det er jo bare en ting, som findes i vores fælles virkelighed. Selv har jeg det svært med det sociale internetliv. Det er ikke noget, jeg ønsker at omfavne, det er bare endnu en ting, der eksisterer, og dermed endnu en kampplads, man skal forholde sig til«.

… Berlin

»Berlin er min generations sted. Typisk tager man derned for at opleve noget vildt, men det er noget, alle gør. Man slipper ikke væk fra andre danskere, selv om det er det, der for nogen skulle være målet. Jeg kender nogen, som er flyttet derned, fordi de gerne ville væk fra København, men så bor de sammen med deres venner fra Danmark. Det er da lidt sjovt«.

… Generationsportræt

»Der står et sted i pressematerialet til min bog, at der er tale om et generationsportræt, men det er et stort ord. Jeg ser ikke mig selv som repræsentant for en generation, mere end andre ville gøre. Jeg kan da godt se, at der er nogle tidstypiske ting i bogen, men jeg tænker da også, at jeg er o.k. normal. Jeg er ikke den store kunstnertype. Jeg går også på arbejde. Jeg har lige fået job som pr-konsulent«.

… Kunstnerrollen

»Jeg smider ikke alt over bord for at sidde og skrive hele tiden. Sådan er min proces ikke. Jeg skriver nærmere, når noget rammer mig. Hvis jeg nu gjorde det til en form for beskæftigelse, ville jeg måske i højere grad se mig selv som kunstner. Jeg tror aldrig, jeg kommer til at skrive 24/7. Men kunstnerrollen afhænger også især af, hvad andre lægger i den. Det er svært at tage den type forfatterrolle på sig, medmindre man hedder Ib Michael«.

… Ensomhed

»Jeg læste en anmeldelse af min bog af den svenske blogger Bernur, som var meget begejstret for den. Han sammenlignede den med værker af Bret Easton Ellis, som jeg dog aldrig har læst – hvilket vil svare til, at Nephew påstår, de aldrig har hørt Depeche Mode. For Bernur handlede bogen også om ensomhed. Det er jo en klassisk litterær bevægelse, at man vender sig væk fra et du og ud mod verden for at sige noget til det du«.

… Drengeskrift

»Man kan nok godt bruge ordet drengeskrift om bogen. Ordet optræder også deri. Der en eller anden umodenhed i bogen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

… Succes

»Det var helt klart en drøm at udkomme, men det er også en ambivalent drøm. Jeg følte mig ikke som en anden mand, da jeg vågnede op, den dag bogen udkom, men jeg var muligvis mere nervøs. Jeg tænker, at det at lave en bog – med noget relativt personligt og selvudleverende stof – er en individuel præstation og en måde at klare sig på i det her samfund.

Det er fedt at lave en bog, men jeg har det lidt ambivalent med, at det er den måde, man får succes på. Nogle gange tænker jeg, at det ville være bedre at kunne et håndværk, der i modsætning til forfattergerningen ligger længere væk fra én selv. Men nu følte jeg, at jeg havde noget at sige og en eller anden sensibilitet, som har vundet gehør hos nogle og derfor må ud i verden. Så længe nogle får noget ud af det, er det da ikke helt skidt«.

… Miley Cyrus

»Dengang jeg var barn, var de store episke tegnefilm som ’Løvernes konge’ lavet af Disney. Siden begyndte de at lave live action-serier som ’Hannah Montana’. Det var åbenbart et forsøg på at efterkomme krav fra de såkaldte tweens, i dette tilfælde pigerne, som ville have, at det skulle være mere voksent. Miley Cyrus var en del af det. Allerede da hun var 15, fik vi en fortælling om denne her Disney-prinsesse, som havde lidt et uskyldstab. Senere så vi hende twerke til MTV Video Music Awards, men det var bare en gentagelse af en historie, der allerede var blevet fortalt flere gange.

Den celebritykulturelle vinkel har altid interesseret mig. Hvordan vi konstruerer billeder og identitet i offentligheden, er jeg ret optaget af«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden