Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foldedame. Amanda Betz har arbejdet med papir, siden hun blev færdig som arkitekt i 2005. Hun bruger blandt andet papir til at lave lamper. På væggen bagved hænger modellen til lampen Cassiopeia, som Le Klint har sat i produktion.
Foto: Miriam Dalsgaard

Foldedame. Amanda Betz har arbejdet med papir, siden hun blev færdig som arkitekt i 2005. Hun bruger blandt andet papir til at lave lamper. På væggen bagved hænger modellen til lampen Cassiopeia, som Le Klint har sat i produktion.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er produkterne, du ikke vidste er lavet af papir

Der er næsten ingen grænser for, hvad man kan bruge det billige, lette og fleksible materiale til.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Jeg kan godt lide, at det er så skrøbeligt. At der er en modstand i det«, siger arkitekten Amanda Betz.

Siden hun blev færdig på Kunstakademiets Arkitektskole i 2005, har hun arbejdet med papir. Ikke kun til at tegne på, men også til at lave folder i og lamper af.

»Noget af det gode ved papir er også, at det er let. Det vejer ingenting, og det koster ikke særlig meget. Jeg har arbejdet med metal og træ og er lidt træt af det – jeg er jo ikke en stor, stærk mand«, fortsætter Amanda Betz, som også har eksperimenteret med papir til møbler – primært i udstillingsøjemed, for de har det med at falde sammen, når man sætter sig i dem.

LÆS OGSÅ »Min interesse for at folde i papir begyndte i 2009, da jeg lavede nogle eksperimenter med papir til en udstilling. Jeg besluttede også at lære at folde i papiret, fordi jeg arbejdede med en lampe til Le Klint, men du skal ikke spørge mig, hvordan jeg fandt på at lave møbler, jeg ved det ikke. Det var måske Gud, ha ha, men møblerne er ikke helt gudbenådede endnu, for de virker jo ikke. Men selve det at folde papir handler om at lære nogle konstruktive teknikker, så jeg kan flytte arbejdet med papiret fra to dimensioner til tre«.

Stolen, som Amanda Betz skabte til udstillingen i 2009, er ikke sat i produktion, men lampen udviklede sig til Cassiopeia, som Le Klint satte i produktion i 2011. Den er udviklet og foldet i papir, men som alle Le Klints lamper bliver den produceret i plastik, som er mere holdbart og ikke gulner, som papir har tendens til.



At anvende papir inden for møbler og design er ikke noget nyt, men det er måske de færreste, der tænker på, hvor meget papir vi anvender i boligindretningen. Rispapirlamper har vi kendt til i årtier, og efter at have været ude i kulden nogle år er de langsomt ved at møve sig tilbage både i de helt billige udgaver og i de mere eksklusive, som de lamper den japanskamerikanske kunstner Isamu Noguchi har designet.

Finske Woodnotes producerer gulvtæpper i papir, og herhjemme har vi i årtier anvendt papirgarn til sæderne på for eksempel Hans J. Wegners og Børge Mogensens stole.



Sammenpresset papir bruges for eksempel til bordplader som hos producenten Rübner, der til et af sine borde har fremstillet en plade af 160 lag harpiksbehandlet kraftpapir. Under højt tryk og varme er papiret presset til en stærk og holdbar plade, hvor det yderste lag er imprægneret med melamin, der sikrer optimal slidstyrke.

Et snit i tiden
Den danske møbelarkitekt Niels Hvass vakte international opsigt i 1994, da han producerede lænestolen Yesterday’s News i avispapir. Den har aldrig været tænkt som et egentligt møbel, men mere som et eksperiment og en kommentar om at objekter har en fortælling, fortæller Niels Hvass:

»Stolen blev lavet til en udstilling, der hed ’Hverdagens rum og ritualer’ til Den Frie Udstillingsbygning i København, hvor vi var en gruppe designere, der besluttede at lave alle genstandene i avispapir«.



Avisen var i 1990’erne måske i højere grad end i dag et billede på sin samtid, fortæller Niels Hvass. Den afspejler, hvad vi beskæftiger os med, hvilke værdier vi har, og leverer samtidig information til en masse mennesker.

»Ved at stable en masse aviser oven på hinanden og skære et snit ned igennem dem, symboliserede stolen et snit i tiden, og på den måde kom min stol til at stå som et tidsbillede, og er på den måde mere en skulptur end et møbel«, fortæller Niels Hvass.

Stolen vejer over 75 kilo, og er ifølge Niels Hvass nu produceret i 8-10 eksemplarer, hvoraf den første udgave står på Designmuseum Danmark.

»Man kan sagtens sidde i den. Den er blandt andet blevet brugt til et debatprogram på tv, hvor der sad en gruppe mennesker og diskuterede i min stol. Selvfølgelig er den forgængelig, og man kan godt se, at det slider på stolen, når den bliver brugt, men det tilføjer blot endnu en dimension«.



Det var altså selve avisen, der var udgangspunktet for Niels Hvass’ stol, men han var også begejstret for at arbejde med papirmaterialet til møbler.

»Papir er interessant, fordi man kan gøre meget forskelligt med det. Man kan f.eks. opløse det og bruge det til papmaché, man kan rive det i strimler, folde, klippe, rulle eller krølle det. Det har mange egenskaber«, siger Niels Hvass, der i en periode også har forsøgt sig med både krøllet og foldet papir til møbler.



»I dag bruger jeg det især til at tegne på. Jeg folder det også, og på tegnestuen laver vi masser af modeller i det. Jeg kan godt lide at arbejde med papir, for det er ikke ligegyldigt, hvad du gør ved det – det forandrer sig nemt og hurtigt.

Kister i papir
For et par år siden vakte den danske opfinder Bendt Skov opmærksomhed, da han designede ligkisten DanCoffin af genbrugspapir og vand.

»Hvert år dør cirka 60 millioner mennesker verden over, og de 36 millioner af dem bliver begravet i kister. Tænk, hvor mange træer der fældes til det formål hvert år. Når jeg laver mine kister, er træerne fældet, de er blevet brugt én gang, og måske skulle de bare brændes af. Så kan jeg lige så godt bruge dem til at lave kister af«, forklarede Bendt Skov i 2010 til Politiken.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kistens materiale gør, at den kun vejer omkring 7 kilo, hvorimod almindelige kister vejer mellem 20 og 35 kilo. Normalt skal man være to til at løfte en trækiste, mens en enkelt bedemand kan løfte papirkisten. Derudover kan kisterne masseproduceres et sted og fragtes ud i verden derfra. Kisterne kan ydermere stables, så der kan være 10-12 gange så mange kister i en container som normalt.

Bendt Skov er stadig ved at bide sig ind på markedet, for nok lyder det smart med kister i papir, men de strider måske mod vores traditionelle opfattelse af, hvordan en kiste skal se ud.
Papir overalt
I virkeligheden er der meget mere papir omkring os, end vi tænker over, fortæller designeren Thomas E. Alken, der også underviser på Designskolen.

»Prøv at skille et billigere polstermøbel ad, og du vil opdage, at det er fyldt med pap«, siger han.

I både sider, bund og ryg er der pap, som stiver af og fylder. Bordet Lack fra Ikea består stort set også af pap og luft fortæller Thomas Alken:

»Det består jo i virkeligheden ikke af andet end fire hule ben og en hul plade, som er konstrueret ud fra ’honey comb’-princippet, hvor en masse små rum skaber styrke. Men reelt er bordet et papbord tilsat en meget stærk lak«.

Senge kan man også lave i pap, fortæller Thomas E. Alken, for det gjorde designeren Ole Gjerløv Knudsen engang til sit barnebarn:

»Det var godt nok bare en weekendseng, men den var lavet som en flyttekasse, man kunne klappe ud, og selv om pap jo ikke holder evigt, kunne sengen nemt holde de 5-10 år, det var nødvendigt«.



Er det specielt bæredygtigt at anvende pap og papir til møbler?

»Det kommer helt an på, hvad pappet skal erstatte. For nylig var jeg på ferie i Marokko med min familie, og vi kom hjem med nogle marokkopudebetræk, som vi har stoppet ud med gamle aviser; og det er jo bæredygtigt«.

Alternativet havde været at anvende hårdt skum til puderne, fortæller Thomas E. Alken, »men ved at bruge avispapir giver vi papiret et længere liv, og fordi det ikke bliver udsat for sollys, vil det kunne holde i årevis«.

Nogle af de bedste til at anvende papir er canadiske Molo, fortæller Thomas E. Alken:

»De laver jo både lamper og møbler i papir, og de skærme vægge, de har lavet, er helt unikke. Hvis man lagde en fast klimamembran uden på deres skærme, ville man med sikkerhed kunne bruge dem som faste vægge, men ved at de lige nu både kan foldes sammen og trækkes ud, viser de i stedet, hvor fleksibelt papir er. Man kan bruge det til stort set alt – det afhænger bare af, hvad man gør ved det«.

De japanske mestre

Amanda Betz har ikke lyst til at slippe papiret. Hun knokler løs med en ny lampe, der kan samles som et gitter. »Det bliver sådan en flad pakke, man kan tage hjem og selv samle. Jeg håber, det lykkes«.

Begejstringen for papir bragte for nylig Amanda Betz til Japan, hvor hun dels arbejdede med origami, dels besøgte værksteder, der selv fremstiller papir. »Origami handler om at lave figurer ud af et kvadratisk stykke papir, og det er ikke det, der er min egentlige interesse, men mere det at hvis man sætter det sammen efter det rigtige geometriske mønster, så kan man lave et tredimensionelt objekt. Men nu har jeg da lært både at lave fugle og små græshopper i papir, og det er egentlig ikke så dårligt«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Amanda Betz har taget en masse papir med hjem fra Japan, som hun kigger på, når hun skal få ideer, og som hun bare nyder at kunne bladre i en gang imellem.

»Papir er jo kæmpestort i Japan, for man skal hele tiden give hinanden gaver, og de gaver skal altså være pakket ordentligt ind og helst i det fineste papir, man kan finde. Det synes jeg sgu er fascinerende«.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden