0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pr-foto
Foto: Pr-foto

Møbelbranchen herhjemme har mærket corona - men ikke så meget, som den havde frygtet. For i kraft af at danskerne er blevet hjemme i sommer, har de brugt pengene på nye møbler, mener en af landets store møbelproducenter.

De danske møbelproducenter havde mange forestillinger, da coronaen ramte. Men én ting havde de ikke forudset

På trods af at verden lukkede ned, da coronapandemien bredte sig, har flere af de store producenter oplevet vækst og peger på, at mange af os har været mere hjemme og har fået lyst til at skifte møblementet ud. Til gengæld er situationen usikker for mange kunsthåndværkere.

FOR ABONNENTER

Året 2020 har været fuld af overraskelser af mange slags, men blandt flere af Danmarks førende producenter af designermøbler er den største overraskelse, at det ikke er gået så galt med salg og eksport, som de frygtede, da coronapandemien lukkede store dele af verden ned.

»Det er kommet bag på os, at udviklingen er vendt så hurtigt. Vi oplevede en meget dramatisk ordrenedgang og overvejede alle mulige scenarier. Der var ingen af dem, der pegede på, at vi ville få vækst i 2020, men det er sådan, det ser ud til at gå«, siger Lars Hardboe Galsgaard.

Han er executive vice president med ansvar for salg og brand hos Fritz Hansen, der producerer og sælger danske møbelklassikere skabt af Arne Jacobsen, Piet Hein, Poul Kjærholm og mange flere.

»De første 10 uger af året gik alt som planlagt, og vi var glade. Så lukkede verden ned, og ordrerne faldt dramatisk. Men det varede kun omkring en måneds tid. Efter de første syv måneder af året er vi tilbage på sporet, og det er overraskende i en så usædvanlig situation«.

De kom ikke ud at rejse i sommer, og så er pengene gået til nye møbler

Fritz Hansen valgte at holde produktionen kørende og har ikke modtaget lønkompensation fra staten. Det viste sig at være en fordel, forklarer Lars Hardboe Galsgaard.

»Vi kunne blive ved med at levere, har svaret på telefon og mail, og det har forhandlerne sat pris på«.

Situationen er dog langtfra stabil. Markeder åbner og lukker, og der er fortsat store forskelle fra land til land.

»Asien kom hurtigt tilbage på sporet, Norden er rigtig god, men USA ligger langt under normalen. Det er som at køre bil med en motor, hvor nogle cylindre er koblet fra, og andre arbejder på fuldt tryk«.

Tilbage på arbejde

Oplevelsen har været den samme hos en anden af landets store producenter, Carl Hansen & Søn, som fremstiller bl.a. Hans J. Wegners stole og sofaer.

Pr-foto
Foto: Pr-foto

Hans J. Wegners Y-stol - her i orange - er en af klassikerne, som danskerne tyr til, også i coronatider.

Pr-foto
Foto: Pr-foto

Wegners loungestol i naturflet. Begge stole fremstilles hos Carl Hansen & Søn.

»Vi begyndte med at gå i panik, og efter statsminister Mette Frederiksens tale i marts sendte vi 28 funktionærer og 50 timelønnede medarbejdere hjem. Det viste sig hurtigt, at det var skudt over målet. Vi fik brug for folk, og efter halvanden måned var alle tilbage på arbejde«, fortæller adm. direktør og ejer Knud Erik Hansen.

»Vi har mærket corona, men det skandinaviske og tyske marked er faktisk gået frem«.

Knud Erik Hansen er tredje generation i spidsen for den fynske møbelvirksomhed, og han forklarer årets overraskende udvikling som en kombination af hjælpepakker og mere tid tilbragt i hjemmet.

»De offentlige tilskud har gjort, at folk ikke gik i panik i forhold til deres job. Samtidig har mange været mere hjemme og har måske fået lyst til at skifte ting ud. De kom ikke ud at rejse i sommer, og så er pengene gået til nye møbler«.

Vurderingen er den samme hos BoConcept, der har 280 butikker fordelt på 60 lande. Det første slag var hårdt, men efterfølgende er kurven vendt.

»Siden genåbningen har vi haft tocifret vækst i vores salg. Forbrugerne investerer mere i deres hjem«, siger chief retail officer Michael Linander og nævner soveværelser og hjemmekontorer som vækstområder.

Konjunkturfølsomt marked

Det er mange forskellige faktorer, som har skabt bølgegang for møbelsalget de seneste måneder. Når butikker over hele kloden pludselig holder lukket, arbejdspladser ligger stille, og bevægelsesfriheden er reduceret, må det ramme omsætningen.

Dertil kommer en generel økonomisk opbremsning og stigende arbejdsløshed.

Salget af møbler er konjunkturfølsomt. Er der lavvande på kontoen, er det typisk ikke design, der står øverst på indkøbssedlen, og derfor har man hos brancheorganisationen Træ- og Møbelindustrien (under Dansk Industri) holdt godt øje med udviklingen de seneste måneder.

Da skyerne var mørkest i foråret, var møbelvirksomhederne blandt de mest pessimistiske, forklarer underdirektør Annette Christensen.

Stemningen er mere optimistisk i dag, selv om mange frygter, hvad der sker på den lange bane

»De var i topfem blandt de virksomheder, der så mest sort på fremtiden, men stemningen er mere optimistisk i dag, selv om mange frygter, hvad der sker på den lange bane«.

Annette Christensen forklarer, at møbelvirksomhederne har fået gang i ordrerne, men at situationen svinger fra firma til firma, alt efter hvad det fremstiller, og hvordan eksporten er skruet sammen.

»F.eks. er salget af møbler og design til hotel- og restaurantverdenen hårdt ramt, og det amerikanske marked er trykket«.

Den danske møbelbranche eksporterede i 2019 for 17,3 mia. kroner.

De små gisper

Når man bevæger blikket væk fra de store aktører og over til de mindre designvirksomheder og kunsthåndværkere, ser billedet noget mere grumset ud.

Organisationen Danske Kunsthåndværkere og Designere (DKOD) lavede i foråret en undersøgelse blandt sine medlemmer for at kortlægge, hvordan de var blevet ramt af coronanedlukningen.

85 pct. meldte om nedgang i indtægten som direkte eller indirekte følge af corona.

I dag siger organisationens formand, keramiker Karen-Lisbeth Rasmussen, at »det har været en svær periode, men vi kunsthåndværkere er et sejt folkefærd, så det er sjældent at møde nogen, der kaster håndklædet i ringen«.

Hun fortæller, at de ca. 550 medlemmer typisk er enmandsfirmaer med en patchwork-økonomi, og at DKOD har brugt meget energi på at informere om muligheden for at søge hjælpepakker.

»De fleste melder tilbage, at de får hjælpen, når de søger«.

I august måtte organisationen aflyse sit store årlige marked på Frue Plads i København på grund af forsamlingsforbuddet. Det var første gang i 37 år, at det ikke var muligt at se på unikke varer og møde folkene, der laver dem.

»Det var et stort tab. Mange bruger markedet til at skabe kontakter, de får bestillinger, og det kan give arbejde til resten af året«, siger Karen-Lisbeth Rasmussen.

Som erstatning afholdt en række designere åbne værksteder. Nogle fik mange besøgende, andre måtte se langt efter den aktivitet, som en markedsbod havde kunnet skabe.

Zoom en stol?

Netop den personlige kontakt mellem kunde, forhandler og producent er noget af det, der er blevet hårdt ramt af såvel den globale som den lokale nedlukning. Man kan klare meget med en computer, men man kan ikke prøve at sidde i en sofa via det digitale kommunikationsforum Zoom.

»Vi arbejder i en branche, der er baseret på menneskelige relationer, og selv om der kommer flere digitale værktøjer, har vi og forhandleren oftest behov for at mødes med kunderne. Det handler om at røre ved og føle på håndværket, vælge farver og materialer og give kunderne service i øjenhøjde, når man handler med premium-produkter«, forklarer Lars Hardboe Galsgaard fra Fritz Hansen.

Pr-foto
Foto: Pr-foto

Poul Kjærholms loungestol PK24.

Pr-foto
Foto: Pr-foto

Jaime Heyrons Ro Stol, der sælges hos Fritz Hansen.

Firmaet, der har base i Allerød, havde allerede, inden 2020 begyndte, besluttet af tage en pause fra møbelmesser og lignende, så den del af aktiviteterne er ikke blevet ramt af corona.

Annette Christensen fra DI vurderer, at den digitale kontakt mellem producenter og kunder er blevet mere interessant.

»Der er skubbet til udviklingen med virtuelle showrooms, 3D-animationer og onlinesaloner. På kundesiden kan vi se, at mange barrierer de seneste måneder er blevet brudt ned i forhold til f.eks. e-handel«.

Et eksempel er BoConcept, der flyttede dele af salgsprocesserne ind i den digitale verden og bl.a. åbnede en virtuel butik, man kan bevæge rundt i via firmaets hjemmeside.

Alternativer til messer

Knud Erik Hansen har som mange andre i samfundet brugt meget tid på FaceTime i år. Carl Hansen & Søn har også en fabrik i Vietnam og egne sælgere placeret rundt om i verden. Her er al kommunikation foregået virtuelt.

»Men det erstatter ikke den personlige kontakt. Der skal være kemi, når man skal sælge«.

Han ærgrer sig over, at bl.a. den store møbelmesse i Milano blev aflyst.

»Det er noget skidt. Vi lancerer mange nye produkter i Milano, og det kunne vi ikke i år«.

Alternativerne har været at lave arrangementer i firmaets flagskibsbutikker og producere flere film og reklamer.

»Vi har prøvet at bruge erfaringerne fra finanskrisen i 2008. Dengang gav vi den gas med markedsføringen, lancerede nye versioner af etablerede produkter og reklamerede ekstra meget. Det gav pote, og det ser ud til at virke igen. Andre virksomheder er måske bange og holder sig tilbage. Vi bruger i stedet mange penge på at promovere os«.

Carl Hansen & Søn havde en historisk høj omsætning i 2019 på 673 millioner kroner og mere end fordoblede overskuddet.

Knud Erik Hansen er optimist i forhold til udviklingen, og han griner, da han bliver spurgt, hvorvidt han stadig tror, at han kan leve op til sit løfte i firmaets seneste årsrapporter om at blive en milliardvirksomhed i 2022.

»Jeg giver mig ikke. Det er nemt at sige nej, men vi siger hellere ja og giver den hele armen«.


Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts