0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Britisk design blev hyldet i Danmark i 1932. Så glemte vi det igen

Arkitekten Steen Eiler Rasmussens katalog fra en udstilling om britisk design er næsten 100 år gammelt. Men det er opløftende læsning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Pr
Foto: Pr

Tekanden fra Wedgwood er perfekt i sin form og funktion, skriver Steen Eiler Rasmusen. Her optræder den med blåt tryk, som er inspireret af kinesiske malerier.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I 1932 blev der vist en udstilling på Kunstindustrimuseet i København, som blev noget af et tilløbsstykke. ’Britisk brugskunst’ var titlen, og de udstillede genstande var anonyme hverdagsting fra Storbritannien.

Arkitekten Steen Eiler Rasmussen, der senere blev professor på Kunstakademiets Arkitektskole, havde forinden foretaget en rejse rundt i det britiske rige, hvor han havde indsamlet alle de ting, der skulle vises.

Deltag i debatten nu