0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kritiske film om Irakkrigen flopper i USA

Ingen gider se Oscar-vinderen, og ’Green Zone’ har åbnet historisk ringe.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
G90/ZUMA Press
Foto: G90/ZUMA Press

Damon. Skuespilleren Matt Damon spiller hovedrollen i 'Green Zone'. Filmen er på top 100-listen over de film, der har haft de dårligste åbningsweekender nogensinde i USA.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Paul Greengrass’ nye film ’Green Zone’ med Matt Damon i hovedrollen bliver med stor sandsynlighed et økonomisk flop.

Hvilket kan virke underligt i betragtning af, at Greengrass og Damons hidtidige samarbejder i ’Bourneduellen’ og ’The Bourne Ultimatum’ har indtjent over 400 millioner dollar alene i USA.

Problemet er bare, at ’Green Zone’ handler om Irakkrigen, på den ikke så krigsbegejstrede måde.

Ifølge de seneste undersøgelser er et flertal af amerikanerne mod krigen i Irak.

Men det betyder ikke, at de gider at se kritiske film om emnet. Langtfra.

Oscar garanterer intet ’The Hurt Locker’, der også udspiller sig i Irak, udmærker sig ved at være den mindst sete Oscar-vinder nogensinde.

Trods en strøm af filmpriser og anmelderroser slæbte den kun lige nøjagtigt budgettet på 15 mio. dollar hjem, mens hovedkonkurrenten ’Avatar’ til sammenligning har indtjent 734 mio. dollar alene i USA.



I det hele taget kan man finde lige så mange økonomiske succeser blandt de Irakkritiske film, som amerikanerne fandt masseødelæggelsesvåben i Bagdad.

Billetsalgene spænder fra de sløje som den dobbelte Oscarvinder Paul Haggis’ ’In The Valley Of Elah’, der ikke engang tjente en tredjedel af budgettet hjem i USA, til de næsten absurde som den stærkt krigskritiske ’Redacted’, der er baseret på amerikanske soldaters voldtægt og drab på civile i byen Mahmudiyah i 2006.