Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Tillykke. Carla Cecilia Greiber sammen med zambianerne Mosten Mutale og Mark Mwanamwalye. Trioen står bag vinderfilmen Condomize Zambia.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

15-årig kondomkunstner slog al konkurrence

33 film deltog i politiken.dk's og Mellemfolkeligt Samvirkes videokonkurrence.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der var ingen konkurrence.

Masser forsøgte, men hverken dommerkomiteen eller politiken.dk's læsere var i tvivl om, at filmen 'Condomise Zambia' var det bedste bidrag i Mellemfolkeligt Samvirkes og politiken.dk's videokonkurrence.

Konkurrencen blev udskrevet i maj sidste år, og temaet var, om man kan være ung i et u-land og i givet fald, hvordan det lige foregår.

Er der plads til at have det sjovt, eller handler det hele om at have nok til i morgen?

LÆS OGSÅ

I tilfældet med 'Condomise Zambia' er der i hvert fald plads til at være kreativ for overhovedet at kunne nå frem til at have det sjovt.

Den 5 minutter lange film følger 15-årige Fred, der har fundet en fiks måde at bruge kondomer på.

Sammen med gummistrenge fra et hjul og 15 plasticposer kan han konstruere en glimrende fodbold, og den lille fortælling har dommerkomiteen valgt at præmiere med hovedpræmien, som er en jordomrejse.

Det er danske Carla Cecilia Greiber, der sammen med zambianerne Mosten Mutale og Mark Mwanamwalye har lavet videoen.

Carla er stadig i Zambia, men har oplyst Mellemfolkeligt Samvirke, at de gerne vil dele rejsegavekortet i tre portioner, så Mosten og Mark kan komme en tur til Danmark.

Og se hvordan unge her går og har det.

Kondom-artisten ryddede bordet
De tre vinderfilm er udpeget af et dommerpanel, som blandt andet består af Politikens filmredaktør, Kim Skotte, men også politiken.dk's læsere stemte 'Condomise Zambia' ind på en førsteplads.

Med hele 39 procent af stemmerne kan Carla Greiber og hendes zambianske venner derfor også glæde sig over publikumspræmien, et Canon 550d spejlreflekskamera.

DOKUMENTATIONSe alle 33 film på ms.dk (Eksternt link)

Andenpræmien, et rejsegavekort på 7.000 kroner går til folkene bag filmen Queen Quest, der følger en skønhedskonkurrence i Papua Ny Guinea, mens dommerne valgte filmen A Glow In The Dark til at modtage tredjepræmien, et rejsegavekort på 5.000 kroner.

Politiken.dk og Mellemfolkeligt Samvirke ønsker alle vindere tillykke og kan glæde de 29 andre bidragsydere med, at vi til foråret udsteder en lignende konkurrence.

Se de tre vinderfilm herunder

Condomise Zambia

Queen Quest

A Glow In The Dark

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts