0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lars Just (arkivfoto)
Foto: Lars Just (arkivfoto)

Mor kunne ikke støtte 'Utøya'-filmen: »Det eneste, der skete på den ø var én ting. Uskyldige unge mennesker blev dræbt. Intet andet. Min datter blev dræbt«

Minderne om tragedien på Utøya for knap syv år siden var ved at forsvinde ud af den kollektive bevidsthed. Opmærksomheden flyttede sig fra ofrene og over på terroristen bag angrebene, forklarer den norske filminstruktør Erik Poppe. Han er biografaktuel med en rekonstruktion af massakren på Utøya 22. juli. Med filmen ønsker han at vise os rædslerne og give historien tilbage til ofrene.

FOR ABONNENTER

Erik Poppe sidder i bilen sammen med sin kone og to døtre. Det er sommer, men overskyet. Familien er på vej hjem til Oslo efter lidt ferie i den sydlige del af landet, da telefonen ringer. Der har været en bombeeksplosion i centrum af Norges hovedstad. 40 kilometer derfra holder en gruppe unge mennesker sommerlejr på en ø i Tyrifjorden. Øen hedder Utøya, og datoen er 22. juli 2011.

Erik Poppe husker alt fra den dag. Han husker panikken i sin assistents stemme, da han ringer fra et kontor i Oslo og fortæller om bombeeksplosionen. Han husker, hvordan han hele aftenen sad foran fjernsynet, og tankerne om, at det måtte være al-Qaeda, der stod bag. Han husker lyden fra helikopternes rotorer over hustagene. Og han husker chokket, da nyheden om skyderierne på Utøya kom.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere
Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«