0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Politikens udsendte reportere: Her er 14 ting, vi ser frem til i Cannes

Politikens Kim Skotte og Michael Bo er, som traditionen byder, til stede på årets filmfestival i Cannes.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kim Skotte:

Selvfølgelig er jeg spændt som et mærkeligt lille barn på, hvad der gemmer sig bag og i Lars von Triers ’The House That Jack Built’. Når ikke han lige har været i karantæne for politisk usportslig opførsel, har Trier altid været selvskrevet til hovedkonkurrencen i Cannes, så hvad ligger der bag filmens visning uden for konkurrence? Nå, skidt pyt, for mere spændende bliver det selvfølgelig at se filmen. Har Trier med al sin af- og tilvænning stadig sin mojo i behold? Jeg husker, da ’Antichrist’ var i Cannes. Filmen blev buhet ud, og jeg var sikker på, at jeg var den eneste i verden, som fandt den fantastisk. Om natten efter at have skrevet anmeldelsen drømte jeg, at jeg skulle følge en lille dreng hjem til børnefødselsdag hos Lars von Trier. Jeg vågnede op badet i sved. Hvor mange instruktørers film har den effekt på en anmelder? En film om en seriemorder, der betragter sin slemme vane som en kunstnerisk praksis, skulle nok kunne få fyret op under folk.

At være til Cannes-festival som filmanmelder er lidt som at være Bill Murray i ’Groundhog Day’. Hver dag starter den samme dag forfra. Rytmerne er så nagelfaste, at man let kommer til at befinde sig i en næsten surrealistisk boble af gentagelser. I den situation kommer man til at sætte pris på afbrydelser. Som nu borgmesterens frokost. Hvert år inviterer borgmesteren i Cannes pressen på en aioli. Hvidløgsmayonnaise serveres til kogt torsk, endnu mere kogte kartofler og definitivt kogte grøntsager. Det foregår i borggården højt hævet over Cannes og den gamle bydel Le Suquet. Her sidder journalister som sild i en tønde og nyder maden, et glas rosé og solskinnet i en time eller to, inden pligterne kalder igen. Formalia er til at overskue. Alderstegne cannoisere byder velkommen i folkedragt, der truttes lidt i horn, og borgmesteren siger et par velvalgte ord. Som regel »velkommen« og »værsgo«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«