0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rystet gæst efter Trier-premiere i Cannes: Jeg har kvalme

Omkring 200 gallagæster gik, før filmen var færdig, og der er delte meninger om Lars von Triers comeback.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Vianney Le Caer/AP
Foto: Vianney Le Caer/AP

Lars von Trier flankeret af skuespilleren Siobhan Hogan og Matt Dillon.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der var stående bifald, da Lars von Trier efter syv år som persona non grata ved filmfestivalen indtog Grand Theatre Lumiere i Cannes til premieren på 'The House That Jack Built'.

Men allerede kort tid efter at filmen, der handler om en seriemorder spillet af Matt Dillon, var gået i gang, udvandrede flere gallagæster fra visningen.

»For det første er den meget voldelig, og jeg synes, det er meningsløs vold. For det andet så bryder jeg mig ikke om den måde, han fremstiller kvinder på. Det er virkelig slemt, og det kan jeg ikke bakke op om, siger Helen, der ikke ønsker sit efternavn frem.

Også en mandlig gæst, der forlod visningen, inden filmen var halvvejs færdig, var langt fra i det muntre hjørne.

»Det er noget lort. Skal jeg skære brystet af dig? Eller skære din hals over? Han er jo skør. Han kan rende mig, lød det vredt.

Andre synes, at filmens seriemorder-tema hurtigt bliver for ensformigt.

»Jeg synes, den var lidt kedelig. Efter det fjerde, femte og sjette mord er det bare det samme. Jeg synes ikke, den er for meget, der er bare meget blod, og efter det første chok er den bare kedelig, siger Esmeralda Spadea, en af gallagæsterne.

'Frygtelig fremstilling af kvinder'

Under filmen, der varer knap to en halv time, så Ritzaus udsendte omkring 200 mennesker forlade salen før tid.

En ung mand var så påvirket, at han rystede og havde det fysisk dårligt.

»Jeg har det ikke så godt, jeg har kvalme, fik han fremstammet.

Flere kvinder, der udvandrede fra filmen, mener, det er forargeligt, at Lars von Trier har fået lov til at vise en film med et - ifølge dem - så horribelt et kvindesyn. Specielt i disse tider, hvor der er stort fokus på sexisme og kvinders rettigheder.

»Det er virkelig en frygtelig fremstilling af kvinder. Der burde have været kvinder, der protesterede her, siger tyske Julia Dordel, der selv laver film.

»Jeg synes, det er vildt, at de viser den film her i Cannes, når man tænker på, hvor meget snak der er om, hvordan kvinder bliver fremstillet i branchen og i samfundet. Jeg har kvalme, siger hun.

Blandt gæsterne, der blev og så filmen færdig, var der dog flere positive meninger at spore.

»På en pervers måde kunne jeg godt lide den, siger en gæst ved navn Joseph.

» Det er moderne kunst, det er Lars von Trier. Det kommer ud på et. Jeg kunne godt lide den. Den er visuelt meget stærk, der er godt skuespil og en kæk dialog, siger Martha, der kun vil give sit fornavn.

Selv var instruktøren ganske tilfreds, da han forlod visningen.

»Jeg synes, det gik fint. Jeg ved ikke, hvem der har fundet på alt det lort, men en eller anden har, siger Lars von Trier til Ritzau.

Tirsdag morgen bliver filmen vist for verdenspressen i Cannes, og herefter vil anmeldernes domme falde.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«