0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pr-foto: Fra filmen / Bartosz Mrozowski
Foto: Pr-foto: Fra filmen / Bartosz Mrozowski

Den polske skuespiller Arkadiusz Jakubik spiller en af de præster, der langsomt mister opbakningen fra sin menighed.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Baseret på virkelige hændelser: Storsælgende præstefilm om pædofili og korruption skaber debat i Polen

Instruktør bag ny film om pædofile præster i den katolske kirke opfordrer alle i Polen til at fortælle, hvis de har været udsat for lignende overgreb. Den katolske kirke kalder filmen for propaganda.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

På få uger har en film om katolske præster solgt mere end tre millioner billetter i hjemlandet Polen.

Filmen fremstiller landets katolske præsteskab som korrupt, fordrukkent og ikke mindst pædofilt, og har derfor ikke overraskende vakt opsigt i et land, hvor op mod 90 procent af befolkningen tilhører den katolske kirke.

Nu opfordrer instruktøren Wojciech Smarzowski folk til at fortælle, hvis præster har begået overgreb mod dem.

Det skriver flere udenlandske medier.

Baseret på virkeligheden

Ifølge Smarzowski er filmen 'Kler' - eller 'The Clergy' - nemlig baseret på virkelige hændelser.

Den indeholder vidnesbyrd fra folk, der har overlevet seksuelle overgreb: Bl.a. med en ung dreng, der er blevet besudlet af en præst. I filmen er der også en anden præst, der vil have sin elsker til at få en abort, hvilket strider imod kirkens ord. Og så en ærkebiskop med en række lyssky forbindelser til både politikere og gangstere.

Filmen, der blandt andet har vundet publikumsprisen ved en polsk filmfestival, kommer på et tidspunkt, hvor den katolske kirke er under massivt pres.

Kort før 'Kler' fik premiere, var der netop faldet en historisk dom i sagen om en 13-årig polsk pige, der gennem 10 måneder blev holdt fanget og voldtaget af en præst.

Dommeren vurderede, at den pågældende katolske religiøse orden var ansvarlig og pålagde dem en bøde på hvad der svarer til lidt over 1,7 millioner kroner.

Derudover har nabolandet Tyskland netop offentliggjort en rapport, der beskylder 1.670 katolske præster for seksuelle krænkelser gennem de sidste 70 år.

Nazi-propaganda

Polens bispesæde har ikke officielt kommenteret på filmen og den efterfølgende kritik.

Flere præster har dog udtrykt vrede, og filmen er blevet kaldt »vulgær« og »præstefobisk«.

Også blandt folk, der ikke er ansat i den katolske kirke, er der splittelse om, hvorvidt filmen er ærlig eller bevidst forsøger at sætte præsterne i et dårligt lys.

Pawel Soloch, der er chef for Polens nationale sikkerhedsbureau, kaldte i et radioprogram på ZET 'Kler' for »propaganda« og sammenlignede filmen med antisemitiske film produceret i Nazi-tyskland.

Enkelte biskopper har lokalt adresseret problemet. Biskoppen i Opole i det sydvestlige Polen læste sidste søndag et brev højt for menigheden, hvor han bad om Guds velsignelse til alle de, der lider på grund af den katolske kirke.

Pave Frans har indkaldt til et møde i Vatikanet i februar for at verdens katolske biskopper kan diskutere problemerne med seksuelt misbrug af mindreårige.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene