0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

50 år i dag: Skuespiller Owen Wilson har en iøjnefaldende næse for underspillet komik

Owen Wilson er især kendt for sit talent for komik, men er en alsidig skuespiller, der har erfaring med alt fra thrillere til animationsfilm. Og i øjeblikket er han ved at indspille en actionkomedie med Jackie Chan.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Richard Shotwell/Invision/AP
Foto: Richard Shotwell/Invision/AP

Owen Wilsons karriere på filmlærredet har indeholdt alle mulige typer roller. En af de mest markante var hans hovedrolle i Woody Allens 'Midnight in Paris' – tydeligvis et selvportræt af instruktøren.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

50 ÅR I DAG:

To nære venner og branchekolleger har været med Owen Wilson hele vejen gennem karrierens op- og nedtur, siden hans spillefilmdebut ’Uorganiseret kriminalitet’ i 1996.

Den ene er instruktøren og manuskriptforfatteren Wes Anderson, som Owen Wilson delte værelse med, da de begge læste på universitetet i Texas som unge. Wes Anderson og Owen Wilson skrev manuskripterne til ’Rushmore’ og den oscarnominerede ’The Royal Tenenbaums’ sammen, og også i adskillige af sine senere film har Wes Anderson haft glæde af Owen Wilsons åbenlyse talent for underspillet komik – det gælder for eksempel i de populære og roste ’The Darjeeling Limited’ fra 2007 og i ’The Grand Budapest Hotel’ fra 2014.

Den anden er skuespilleren Ben Stiller, der fik øje på Owen Wilson i ’Uorganiseret kriminalitet’ og siden da talrige gange har spillet sammen med ham. De har fulgtes gennem ’Nat på museet’-, ’Zoolander’- og ’Meet the Parents’- filmene. Begge kan kunsten at klovne med dybde og varme, og har Owen Wilson ikke Ben Stillers evne til at lave groteske gummigrimasser med ansigtet, så har han til gengæld en hårdt erhvervet braktud, der ind imellem gør sig godt i komiske sammenhænge.

Owen Wilsons næse har været brækket to gange. Hans psyke måske flere. I hvert fald har han fortalt, at han ind imellem lider af depression. I 2007 havde han det så skidt, at han prøvede at begå selvmord. Det lykkedes ikke, og derefter tog han imod behandling for depression.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«