0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Han fremstår som et arrogant røvhul fuld af varm luft«: Bruce Lees datter kritiserer Tarantino for portrætteringen af sin far i stjerneinstruktørens nye Hollywood-basker

I sin portrættering af Bruce Lee i ’Once Upon a Time In Hollywood’ glemmer Quentin Tarantino, hvor hårdt stjerneskuespilleren måtte kæmpe for sin succes, mener Lees datter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Simon Dawson/Ritzau Scanpix
Foto: Simon Dawson/Ritzau Scanpix

Filmens instruktør Quentin Tarantino med sin kone Daniella Pick til London-premieren på 'Once Upon a Time In Hollywood' 30. juli.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Shannon Lee, datter af legendariske Bruce Lee, kalder det »nedslående« at se, hvordan hendes far er portrætteret i Quentin Tarantinos nye film ’Once Upon a Time In Hollywood’. Det fortæller Lee i et interview med The Wrap.

I filmen, der når danske biografer 15. august, ender Bruce Lee, spillet af Mike Moh, i slåskamp med Brad Pitts kæphøje stuntmand-karakter Cliff Booth, efter at de har haft en ganske højrøstet ordudveksling med hinanden.

I scenen kalder Bruce Lee blandt andet sine hænder for »dræbende våben«, men ifølge Shannon Lee er det misvisende at portrættere hendes far som »et arrogant røvhul«. I 1960’ernes Hollywood skulle Bruce Lee som amerikaner med asiatisk baggrund arbejde meget hårdere end sine hvide kollegaer for at opnå anerkendelse, mener Shannon Lee.

»Jeg forstår godt, at de vil gøre Brad Pitt til den her super seje fyr, som kunne give Bruce Lee tæsk. Men de behøvede ikke behandle ham (Lee, red.), som det hvide Hollywood gjorde, da han var i live«, siger Shannon Lee til The Wrap.

Skulle kæmpe tre gange så hårdt

Shannon Lee har ikke noget at udsætte på selve Mike Mohs præstation som Bruce Lee og medgiver, at mange af rollerne i Tarantinos film er karikaturer, men den karikerede afbildning laver mere sjov med Bruce Lee end for eksempel med Steve McQueen.

»Han fremstår som et arrogant røvhul fuld af varm luft og ikke som en, der skulle kæmpe tre gange så hårdt for at opnå, hvad der blev foræret til så mange andre«, siger Shannon Lee.

I ’Once Upon a Time In Hollywood’ er Bruce Lee blandt andet med til at lære Sharon Tate kampsport. Noget han rent faktisk gjorde i virkeligheden. Filmen foregår i 1969, få år før Bruce Lee fik sit helt store amerikanske gennembrud i Hong Kong-kampsportfilmen ’Karatenæver af stål’, i dag måske bedst kendt under den amerikanske titel ’Fists of Fury’.

Quentin Tarantino har i sine tidligere film hyldet Bruce Lee. Blandt andet i ’Kill Bill’-serien, hvor Uma Thurmans sort-gule signaturdragt er en hyldest til en dragt, Bruce Lee ofte brugte i sine film.

Tidligere har ’Once Upon a Time In Hollywood’ mødt kritik for at give for få replikker til de kvindelige roller i filmen. Filmen slog imidlertid Quentin Tarantinos personlige rekord for bedst indtjenende åbningsweekend, da den fik premiere i USA sidste uge. 40 millioner dollars solgte den billetter for. Det svarer til 268 millioner kroner.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«