Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mike Segar/Ritzau Scanpix
Foto: Mike Segar/Ritzau Scanpix

Sean Spicer blev kendt for at lyve, lukke munden på journalister og gå førend planlagt til pressemøderne i forsøget på at repræsenterer USAs præsident Donald Trump.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Et slag i ansigtet« på journalister: Trumps tidligere pressechef skal være med i 'Vild med dans'

Når man har stået foran verdenspressen i Det Hvide Hus og har løjet journalister op i ansigtet, er det ikke i orden efterfølgende at danse wienervals og cha-cha-cha på tv. Det mener mange kritikere i hvert fald, efter at Sean Spicer blev udtaget til den amerikanske udgave af ’Vild med dans’.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

En del mennesker i den amerikanske mediebranche spærrede øjnene op, da USA’s svar på ’Go’ Morgen Danmark’ – ’Good Morning America’ – præsenterede dette års deltagere til ’Dancing with the Stars’, den amerikanske pendant til det, vi herhjemme kender som ’Vild med dans’.

For blandt Fifth Harmony-sangeren Ally Brooke, NFL-legenden Ray Lewis og Khloe Kardashians eksmand Lamar Odom sad ingen ringere end den tidligere pressechef for Donald Trump og Det Hvide Hus, Sean Spicer.

Spicer, der under sine seks måneder på posten blev verdenskendt for sine mange løgne og nedladende facon over for journalister. Nok mest kendt er han for at fastholde, at der aldrig har været så mange mennesker til en indsættelse, som der var til Donald Trumps.

Denne gang var det dog ikke kun tilfældige twitterbrugere, der hidsede sig op.

En anden retning

Programmets mangeårige vært, Tom Bergeron, var en af de første, der gik til tasterne. Han skrev, at han efter en frokost med ledelsen havde følt sig overbevist om, at denne sæson ville blive »en glædelig pause fra vores udmattende politiske klima«.

Men som han skriver:

»Efterfølgende (og meget tydeligt) blev der taget en beslutning om »at gå i en anden retning«, som vi ofte siger her i Hollywood«.

Spicer har efterfølgende udtalt til CNN Business, at han havde forventet negative reaktioner, men ikke fra programmets vært. Han tror dog fuldt og fast på, at Bergeron vil blive overbevist om, »at det at bringe en gruppe forskellige mennesker sammen, der kan interagere på en sjov, civiliseret og respektfuld måde, faktisk er måden, hvorpå vi kan skubbe landet fremad«.

Det er dog langtfra kun Tom Bergeron, der finder det usmageligt og utidigt, at tv-selskabet ABC har spurgt Spicer, om han vil hoppe i danseskoene.

En skamplet på ABC

CNN Business har talt med en lang række anonyme ansatte hos ABC, der kalder Spicers deltagelse »et slag i ansigtet« på alle de journalister, der har måttet finde sig i hans »fis«. Flere talkshowværter, skuespillere og showrunneren på en af ABC’s hit-serier, ’Greys hvide verden’, mener ligeledes, at beslutningen er helt hen i vejret.

Også andre store nyhedsmedier har skarpe holdninger til Spicers deltagelse.

»Ideen om, at en person, der på seks måneder gjorde det til rutine at lyve fra pressepodiet i Det Hvide Hus, skulle blive belønnet med en plads i et af de mest sete tv-programmer, er en skamplet på ABC«, skriver de hos konkurrenten NBC.

Den forhadte ekspressechef har dog en enkelt fan indtil videre. Trump selv tror nemlig, at Spicer kommer til at klare sig godt.

Den 28. sæson af den amerikanske version af ’Vild med dans’ har premiere 16. september.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske

Lars von Trier ønskede sig en banalisering af maleriet, men fik noget langt mere interessant