0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto fra filmen
Foto: Foto fra filmen

Filmen 'Onkel' er blevet lavet for meget få penge, og de fleste af skuespillerne er amatører. Alligevel har den altså vundet en international filmpris på en festival i Tokyo.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Det her er en fantastisk bekræftelse«: Sønderjysk lavbudgetfilm vinder international pris

Den sønderjyske film ’Onkel’, der er lavet med amatørskuespillere og instrueret af Frelle Petersen, vinder hovedprisen på filmfestival i Tokyo.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den sønderjyske film ’Onkel’, der har lokale amatørskuespillere i hovedrollerne, vandt i går hovedprisen på Tokyo International Filmfestival, Tokyo Grand Prix.

‘Onkel’ er lavet for 3,5 millioner kroner med støtte fra Det Danske Filminstitut. Det er den 39-årige instrutør Frelle Petersens anden spillefilm. Han står også bag filmen ’Hundeliv’ fra 2016.

Filmen foregår i instruktørens hjemstavn, Sønderjylland. Den 27-årige Kris har boet hos sin onkel på et mindre landbrug i Sønderjylland, siden hendes far tog sit eget liv, mens hun gik i gymnasiet. Efter et slagtilfælde tøffer onklen nu rundt med sin rollator, mens det er Kris, der malker, muger og smører madder.

Da Kris redder en kalv under en fødsel, bliver hun interesseret i dyrlægefaget og udvikler et venskab med den snakkesalige dyrlæge Johannes. Og bliver opmærksom på, at der også findes et liv uden for gården.

Instruktør Frelle Petersen har boet på den gård, hvor filmen foregår, både under skriveprocessen og under optagelserne til filmen. Skuespillerne har han castet inden for en radius af 15 kilometer, skriver Det Danske Filminstitut.

Peter H. Tygesen, der debuterer som skuespiller i rollen som onklen, er født og opvokset på gården, og han er også i virkeligheden onkel til Jette Søndergaard, der spiller Kris. Rollen som Kris er Jette Søndergaards anden filmrolle. Hun spiller også med i Frelle Petersens debutfilm ’Hundeliv’, der var udtaget til Seattle Filmfestival og nomineret til en Bodil. Ole Caspersen, der spiller dyrlægen Johannes, er også selv dyrlæge og debuterer som skuespiller i ’Onkel’.

Forud for festivalen sagde instruktør Frelle Petersen til Det Danske Filminstitut, at filmen måske kunne være interessant for det japanske publikum, fordi mange voksne børn tager sig af deres forældre i Japan, når de er blevet ældre.

»Og ’Onkel’ handler netop om en ung kvinde, der tager sig af sin slidte onkel og forsøger at balancere det med egne drømme og ambitioner«, sagde han.

Ifølge netmediet Kulturmonitor, der tirsdag talte med instruktøren i Tokyo, kommer det alligevel bag på ham, at filmens »sønderjyske og kulsorte humor« også brænder igennem i Japan.

»Jeg har altid fået at vide, at min humor er så sønderjysk og kulsort, at den kun hører til i netop Sønderjylland. Det her er en fantastisk bekræftelse af, at både filmens humor, men også dens problemstillinger og følelser taler et universelt sprog«, siger han til netmediet.

’Onkel’ er også blandt de fem film, der er indstillet til Politikens Talentpris under filmfestivalen CPH PIX i næste uge. Prisen uddeles 17. november i Grand Teatret i København til en dansk film, som er instrueret af et nyt talent i 2019.

’Onkel’, der fik sin verdenspremiere på festivalen i Tokyo, vises på CPH PIX i næste uge og har dansk biografpremiere 14. november.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske

Lars von Trier ønskede sig en banalisering af maleriet, men fik noget langt mere interessant

Framegrab fra filmen

Søvn på film:   Vanviddet ligger lige under overfladen hos os alle