0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Martin Scorsese gennemgår minutiøst efterkrigstidens mafiahistorie i 'The Irishman'.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

'Fascinerende', 'episk' og 'sublim': Anmelderne er vilde med Scorseses nye film

Generelt er de danske kritikere begejstrede for mesterinstruktørens længe ventede gangsterfilm.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De danske anmeldere er generelt særdeles positive over for Martin Scorseses nye gangsterfilm, ’The Irishman’.

Hos Jyllands-Posten er der fuld plade med seks ud af seks stjerner.

»Med ’The Irishman’ viser Scorsese med sublim overlegenhed og tilsyneladende ubesværet lethed, hvordan man skærer et episk drama på mere end 200 minutter«, skriver anmelder Katrine Boysen.

En drøm af en film: Al Pacino og Robert De Niro i storform i Martin Scorsese-film. Man kan ikke rigtig ønske sig mere

Filmen handler om den nådesløse hitman Frank ’The Irishman’ Sheeran spillet af Robert De Niro. Han er nøglepersonen i et drama om mafiaens rolle i mysteriet om den forsvundne fagforeningsboss Jimmy Hoffa, der spilles af Al Pacino.

Politikens Kim Skotte pointerer da også, at det er noget af ’»et drømmehold af gamle hjemmedrenge«.

»Selvfølgelig med Harvey Keitel og med Robert De Niro i hovedrollen. Men det er Joe Pesci som mafiabagmanden og Franks mentor, Russell Bufalino, der sammen med Al Pacino får ’The Irishman’ til at slå gnister«, skriver Skotte, der kvitterer med fire ud af seks hjerter.

Samme dom lyder der fra Berlingskes Kristian Lindberg, der mener, at Scorsese »gentager sig selv på godt og ondt«.

»Med dette storladne magnus opus har jeg for første gang en følelse af, at Martin Scorsese har spillet sine kort alt for sikkert«.

»Det er indimellem, som om man kan tælle taktslagene, før nakkeskuddet falder, og man får stedvist lyst til at råbe pointen, inden gammelfar får moslet sig færdig med vitsen«, skriver han.

Kristeligt Dagblads anmelder Jeppe Christensen kalder ’The Irishman’ »episk«.

Han mener, at filmen trods konspirationsteoretiske træk »først og fremmest er en fortælling om loyalitet, svigt og altings forgængelighed«. Han giver fem ud af seks stjerner.

Hos Information uddeler Christian Mongaard ikke karakterer, men skriver blandt andet:

»’The Irishman’ er en fascinerende film. Det er ikke Martin Scorseses bedste eller mest intense, men det er en af hans mest modne. Den føjer sig flot til mesterinstruktørens fortsatte udforskning af og fortælling om det moderne USA og den amerikanske mand på godt og måske især ondt«.

’The Irishman’ har premiere i danske biografer torsdag og kommer allerede på Netflix den 27. november.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske