0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Luis Alberto
Foto: Luis Alberto
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anmeldere kritiserer Sofie Gråbøls rolle som tyk i ny film

Filmen ’Harpiks’, der er baseret på Ane Riels prisbelønnede roman af samme navn, får lunkne anmeldelser.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den danske skuespiller Sofie Gråbøl bliver kaldt lammet, spildt og et forstyrrende element af anmeldere af Daniel Borgmans film ’Harpiks’, der er baseret på Ane Riels prisbelønnede roman af samme navn.

I filmen spiller den 51-årige skuespiller, der blandt andet er kendt for roller i tv-serierne ’Forbrydelsen’ og ’Nikolaj og Julie’, den svært overvægtige mor Maria, der ikke kan rejse sig fra sin seng.

I den anledning er hun iført et såkaldt fatsuit, som er et kostume, der får hende til at se tykkere ud. Men det ødelægger hendes skuespillerpræstation, mener flere anmeldere.

»Sofie Gråbøl ligger lammet og formummet bag sine lag af polstring, skriver Politikens anmelder Kim Skotte og giver filmen tre hjerter ud af seks.

Soundvenues anmelder Morten Kildebæk kalder hendes kostume for forstyrrende.

»Sofie Gråbøl gør ikke noget galt skuespilmæssigt, men hun bliver alligevel et mere forstyrrende element, fordi hun er pakket ind i et kunstigt, glinsende fatsuit, skriver han og giver filmen fire ud af seks stjerner.

Kilde: NORDISK FILM

Hos filmmagasinet Ekko mener anmelderen Leslie Felperin, at det lægger alt presset over på hendes medspillere, blandt andre Peter Plaugborg, der spiller familiefaren Jens, og 13-årige Vivelill Søgaard Holm, der spiller datteren Liv.

»Stakkels Gråbøl i sit kostume er næsten fuldstændigt spildt og efterlader Vivelill Søgaard Holm, Peter Plaugborg og senere Ghita Nørby til at trække det tunge læs, skriver Leslie Felperin og giver tre ud af seks stjerner.

Den danske skuespiller har fået kritik for at klæde sig ud som tyk af blandt andre den selverklærede tykaktivist Dina Amlund.

Til Politiken sagde Amlund, at ’fatsuits bliver en form for komprimeret tykfobi, som jo er en undertrykkende struktur ligesom racisme.’

Politikens anmelder begrunder sine tre hjerter med, at filmen virker alt for overgearet.

»Som helhed forekommer filmen overgearet. Alle relationer skal partout være symbolsk betydningsladede og betændte.

Soundvenues anmelder er generelt tilfreds med skuespillerpræstationerne.

»Amanda Collin og Ghita Nørby er overbevisende i deres på forskellig vis påtrængende biroller, mens især Peter Plaugborg imponerer som den kærlige, men tiltagende sindssyge far.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme b