0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den danske tv-serie ’Sex’ er udtaget til Berlin Filmfestival

TV 2-serien følger den 22-årige Cathrines søgen efter sex og kærlighed.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Webserien 'Sex' får dansk premiere den 3. februar umiddelbart inden den internationale premiere på Berlin Filmfestivalen. Foto: Nicolai Lok

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den danske webserie ’Sex’ er udtaget til filmfestivalen i Berlin i programmet for nye serier, skriver Det Danske Filminstitut.

Serien følger i seks 12 minutter lange afsnit den 22-årige Cathrines søgen efter sex og kærlighed.

Cathrine er egentlig kæreste med Simon, som også er hendes bedste ven. Men Simon har mistet lysten til sex. Det har Cathrine ikke, hun tiltrækkes af sin kollega Selma og skal navigere mellem den trygge kærlighed og den spirende forelskelse.

Asta August, der tidligere har medvirket i serierne ’Bedrag’ og ’Sygeplejeskolen’, spiller Cathrine, mens Jonathan Bergholdt har rollen som Simon. Nina Terese Rask spiller Selma, og Sara Fanta Traore spiller Cathrines veninde Nanna.

’Sex’ er instrueret af Amalie Næsby Fick, der er uddannet animationsinstruktør fra Filmskolen og spillefilmsdebuterede med ’Den utrolige historie om den kæmpestore pære’, der var udtaget til Berlinalen i 2018. Clara Mendes, der går på Filmskolens manuskriptlinje, har skrevet seriens manuskript.

’Sex’ får international premiere på Berlinalen, der finder sted fra 20. februar til 1. marts, mens serien herhjemme kan ses på TV 2 Play fra 3. februar.

Også Jeanette Nordahls spillefilmdebut ’Kød & blod’ med blandt andre Sidse Babett Knudsen får verdenspremiere på Berlinalen. Filmen har manuskript af Ingeborg Topsøe og deltager i Panorama, som er en sektion for modige og anderledes filmhistorier.

Danske Victoria Carmen Sonne er desuden et af de ti unge europæiske skuespiltalenter, der er udvalgt som shooting stars på årets festival på baggrund af sine roller i blandt andet ’Psykosia’, ’Holiday’ og ’I blodet’.

Læs mere:

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«