Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lucas Jackson/Ritzau Scanpix
Foto: Lucas Jackson/Ritzau Scanpix

Harvey Weinstein forlader retssalen i New York efter det seneste retsmøde.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Journalister og kamerahold skaber kaos: Weinsteins retssag har udviklet sig til et kæmpe mediecirkus

Harvey Weinsteins advokater sammenligner stemningen omkring retssagen med et karneval og kræver sagen flyttet.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den ’karnevalslignende’ stemning omkring Harvey Weinsteins voldtægtssag får nu forsvaret til at kræve, at retssagen bliver rykket til et andet sted.

Den tidligere Hollywood-producents advokater planlægger således at indgive en anmodning om at få retssagen flyttet til en ny lokation.

Det afslører dokumenter, der blev indleveret ved en domstol på Manhattan onsdag.

»Journalister og kamerahold fylder indgangen til retsbygningen og står i kø i gangene hen til retssalen«.

»Protester og demonstrationer kan høres inde i retssalen«, skriver forsvarsadvokat Arthur Aidala i en lang begæring ifølge nyhedsbureauet dpa.

Forsvarsadvokaten tilføjer, at den amerikanske model Gigi Hadids fremmøde mandag føjede yderligere til den ’perfekte storm af forudfattet meninger’, hvilket forhindrer Weinstein i at få en retfærdig rettergang.

»Tilstedeværelsen af frøken Hadid, som underrettede dommeren om, at hun er i stand til at være en fair nævning, på trods af at hun tidligere har mødt Weinstein og er en kendt ven af Weinstein-anklager Cara Delevingne, bidrager kun til den karnevalslignende stemning«, skriver Arthur Aidala.

Den britiske skuespiller og model Cara Delevingne har beskyldt Harvey Weinstein for at gøre uønskede seksuelle tilnærmelser mod hende i 2017.

Victoria’s Secret-supermodellen Gigi Hadid bliver muligvis en af de 12 nævninger i den igangværende retssag i New York, hvor Harvey Weinstein er anklaget for seksuelle overgreb.

Som beboer på Manhattan var 24-årige Hadid mandag indkaldt som en del af processen med at udvælge nævninger.

Selv om Hadid tidligere har mødt Weinstein, mener hun, at det ikke vil påvirke hendes dømmekraft.

»Jeg mener, at jeg stadig er i stand til at have et åbent sind om kendsgerningerne«, sagde hun mandag til dommer James Burke ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Gigi Hadid vender tilbage til domstolen torsdag til anden fase af udvælgelsen. Her vil kandidaterne blive udspurgt mere detaljeret om deres baggrund.

Retssagen mod Weinstein omhandler to sager om overgreb mod kvinder.

Den 67-årige Weinstein har erklæret sig uskyldig i begge anklager.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts