Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lucas Jackson/Ritzau Scanpix
Foto: Lucas Jackson/Ritzau Scanpix

Filminstruktør Bradley Cooper er klar med opfølgeren til sin debut 'A Star Is Born'. Den kommer til at handle om komponist og dirigent Leonard Bernstein.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kan han leve op til succesen fra 'A Star is Born'? Bradley Cooper skal lave endnu en musikfilm, denne gang med hjælp fra Scorsese og Spielberg

Filmen, hvis titel endnu er ukendt, tager udgangspunkt i den amerikanske musiklegende Leonard Bernsteins liv. Det er streamingtjenesten Netflix, der har fået rettighederne til filmen.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Efter et succesfuldt år 2019 – der blandt bød på de to oscarnominerede film ’The Irishman’ og ’Marriage Story’ i kategorien bedste film – er Netflix endnu en gang klar til at spille med musklerne: Streamingtjenesten har netop indgået en aftale med instruktør Bradley Cooper i forbindelse med hans kommende biografiske drama om det amerikanske musikfænomen Leonard Bernstein.

Meningen var ellers, at den endnu unavngivne film skulle finansieres af Paramount Pictures og Amblin, men i stedet er det altså Netflix, der har fået rettighederne til filmen. Foruden Bradley Cooper, der i 2018 instruktørdebuterede med filmen ’A Star Is Born’ med Cooper selv og Lady Gaga i hovedrollerne, bliver filmen produceret i samarbejde med nogle af verdens mest anerkendte instruktører: Martin Scorsese (senest ’The Irishman’), Steven Spielberg (senest ’Ready Player One) og Todd Phillips (senest ’Joker’).

Det skriver det amerikanske magasin Deadline.

Leonard Bernstein stod i spidsen for New York Philharmonic fra 1958 til 1969, og han havde bl.a. en del af æren for, at østrigske Gustav Mahler blev en populær klassiker, og at danske Carl Nielsen blev kendt uden for Skandinavien. Han er mest kendt for musicalen ’West Side Story’ (1957), der revolutionerede teaterscenen på Broadway i New York.

En lovende instruktør

Filmen, der angiveligt kommer til at handler om Leonard Bernsteins liv og ikke mindst samliv med hans kone, skuespilleren Felicia Montealegre, har ikke fået en premieredato endnu, men produktionen begynder i starten af 2021.

»Bradley Coopers instruktørdebut var intet mindre end strålende, og han profilerede hurtigt sig selv som en vigtig filmskaber«, lyder det fra Netflix’ chef for originalt indhold, Scott Stuber, til Deadline.

Ifølge filmmediet IndieWire har Bradley Cooper brugt de seneste to år på at udvikle filmprojektet i samarbejde med Leonard Bernsteins arvinger. Oprindeligt skulle Martin Scorsese have instrueret filmen, mens Bradley Cooper skulle have spillet en af hovedrollerne. Men eftersom Martin Scorsese var i fuld gang med sin film ’The Irishman’, er det altså Bradley Cooper, som endte med at ende i den højeste instruktørstol.

Filmen kommer til at være Bradley Coopers opfølger til ’A Star Is Born’, der blev nomineret i flere Oscar-kategorier, herunder bedste film, bedste kvindelige og mandlige hovedrolle og bedste lyd – og som ifølge Vanity Fair indbragte knap 3 milliarder danske kroner i samlede biografindtægter verden over.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts