Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jason Alami/DR
Foto: Jason Alami/DR

Karen-Lise Mynster spiller justitsminister Elisabeth Hoffmann, og Hadi Ka-Koush er hendes rådgiver Fashad Hassan i 'Når støvet har lagt sig'.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Blændende tv-underholdning«: Anmeldere roser DR's nye tv-serie om terror i København

De fleste anmeldere har rosende ord til DR’s ’Når støvet har lagt sig’, mens enkelte kalder tv-serien klodset.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Flere anmeldere er svært begejstrede for DR’s nye tv-satsning ’Når støvet har lagt sig’ om et fiktivt terrorangreb på en restaurant i København.

»Blændende tv-underholdning«, lyder det fra Jyllands-Postens anmelder, der kvitterer med hele fem ud af seks stjerner.

»Serien er både lækkert produceret og dragende i sine subtile antydninger af det forestående uskyldstab«.

De rosende ord er også at finde i både Berlingske, Politiken, Kristeligt Dagblad, Filmmagasinet Ekko og Soundvenue, der alle giver fire ud af seks stjerner.

Ifølge Berlingske er det en fordel, at serien, der er skabt af Dorte Høgh og Ida Maria Rydéns, ikke kun har selve angrebet som omdrejningspunkt.

»Derimod finder den sin spænding ved at stille helt ind – også i den glimrende, hurtigtklippede og småflimrende kameraføring i Milad Alamis konceptuerende instruktion – på en række mennesker før, under og efter en terrordåd i København«.

Politiken fremhæver også kameraføringen og klipningen som seriens helt store styrke.

»Især den måde, hvorpå fotograferne følger ansigterne i håndholdte bevægelser, som synes næsten musikalsk forbundet til de relationer, karaktererne indgår i«.

Til gengæld mener flere anmeldere, at de mange bihistorier føles en smule forhastede.

I Filmmagasinet Ekko vurderes den springende struktur dog som både ’fascinerende og frustrerende’.

Kristeligt Dagblad roser, at DR’s stadig nye dramachef Christian Rank ’tydeligt har sat sig for bordenden for et nyt dannelsesprojekt’.

»Uanset udfaldet fortjener skaberne og DR ros for modet til at stryge publikum mod hårene til søndagsaftenkaffen«, lyder det ligeledes fra Soundvenue.

Det er dog ikke alle, der mener, at DR er kommet godt fra start med den nye dramaserie.

Særligt Ekstra Bladet, der kun giver serien to ud af seks stjerner, tvivler på, at mange seere vil hænge ved.

»Manuskriptet virker på en gang både klodset, konstrueret og sært overpædagogisk«, skriver avisens anmelder.

»På den der måde, hvor man så tydeligt fornemmer intentionerne bag – ”vi vil gerne sige noget om den danske samtid og den verden, vi lever i her og nu” – at det fuldstændig går ud over den dramatiske effekt og indlevelsen«.

B.T.’s anmelder kalder begyndelsen på serien for ’alt for tung og langtrukken’ og kvitterer med tre ud af seks stjerner.

ritzau

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske

Lars von Trier ønskede sig en banalisering af maleriet, men fik noget langt mere interessant

Framegrab fra filmen

Søvn på film:   Vanviddet ligger lige under overfladen hos os alle