Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Universal Pictures
Pr-foto: Universal Pictures

Betty Gilpin spiller hovedrollen i 'The Hunt'. Blandt de øvrige medvirkende er Hilary Swank og musikeren Sturgill Simpson.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kontroversiel film får alligevel premiere

Holdet bag filmen ’The Hunt’ håber at undgå samme misforståelser, som i efteråret fik Donald Trump til at brokke sig over filmen på baggrund af traileren.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

På den nye filmplakat for filmen ’The Hunt’ står der: »Årets mest omtalte film, som ingen rent faktisk har set«.

Herunder står der »bedøm selv«, mens den tidligere premieredato, 27. september sidste år, er streget over og erstattet med en ny dato: 13. marts i år.

Filmen ’The Hunt’ vakte stor opstandelse i efteråret af en række årsager, som ikke nødvendigvis pegede i samme retning.

For det første faldt kampagnen for filmen sammen med en række masseskyderier i USA, hvilket midlertidigt fik holdet bag til at sætte kampagnen for filmen – der handler om at jagte og skyde mennesker for sjov – på hold.

For det andet opstod der pludselig et narrativ omkring filmen, som skabte stor furore på sociale medier – et narrativ, der igen blot var baseret på traileren, ikke filmen, som endnu ikke havde fået premiere.

Nu var ikke volden i sig selv, der gjorde indholdet følsomt, men den politiske polarisering i USA. På sociale medier blev filmens handling beskrevet som et portræt af, hvordan en liberal eller venstreorienteret elite jagtede ’almindelige amerikanere’ for sjov. Tilhængere af præsident Donald Trump så det som en brugsvejledning i at angribe dem og deres ligesindede, og pludselig blev den fortælling bekræftet af præsidenten selv i en række tweets.

Dagen efter blev filmen så aflyst.

Når den nu atter bliver der vakt til live, er det i helt nye klæder. Den nye trailer spiller i både musik og de klip, der er valgt ud, meget mere på filmens satiriske elementer.

Ved en nylig prøvevisning for et lille hold journalister har filmens producer, Jason Blum, fortalt om hans oplevelse af al balladen i efteråret. Inden debatten om filmen stak af, var ’The Hunt’ blevet vist for et prøvepublikum flere gange, og altid med rigtig fine tilbagemeldinger.

»Ingen af de samtaler om filmen, som foregik blandt folk, der ikke havde set filmen, foregik blandt dem, der havde set filmen«, sagde han ifølge kultur- og underholdningsmediet The Collider.

Det var derfor frustrerende for ham og holdet bag filmen at følge debatten udfolde sig og accelerere.

»Vi var nødt til at afstemme vores frustrationer med at gøre det rigtige i forhold til at få filmen vist. Så vi måtte bide os selv i tungen indtil nu«, siger Jason Blum.

Colliders journalist noterer i øvrigt – på baggrund af rent faktisk at have set filmen - at det »ikke er en film, der skriger ’den her side er god og den her side er dårlig’, men at den snarere viser to grupper, der kun opererer i ekstremer og hellere vil anvende vold end civiliseret samtale og forståelse«.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden